Må bare prøve å forstå hvordan i all verden man løser denne likningen:
4 ( 1 + (x/100))^4 = 64
Altså er det en brøk inni der (den som er i parantes). Siden jeg ikke har lært meg koding kan jeg prøve å skrive det også, så det ikke blir misforståelser: 4 ganger (1 + x over hundre) opphøyd i 4 = 64.
Jeg står rett og slett helt fast her...
Brøk likning - trenger hjelp
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Bare begynn å "kle av" x-en på venstre side ved å gjøre det samme med begge sider av likhetstegnet. Når du f.eks er kommet så langt at det er naturlig å skulle jobbe med "opphøyd i 4", så tar du fjerderoten av begge sider av likhetstegnet.
Edit: potensiell alternativ "løsningsmetode" for denne - faktoriser høyresiden og se om du ser svaret.
Edit2: Der er strengt tatt 2 løsninger på den oppgaven du presenterer, men mistenker at om det er fra en praktisk oppgave så er den ene ugyldig.
Edit: potensiell alternativ "løsningsmetode" for denne - faktoriser høyresiden og se om du ser svaret.
Edit2: Der er strengt tatt 2 løsninger på den oppgaven du presenterer, men mistenker at om det er fra en praktisk oppgave så er den ene ugyldig.