Brøk likning - trenger hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
marham
Cayley
Cayley

Må bare prøve å forstå hvordan i all verden man løser denne likningen:

4 ( 1 + (x/100))^4 = 64

Altså er det en brøk inni der (den som er i parantes). Siden jeg ikke har lært meg koding kan jeg prøve å skrive det også, så det ikke blir misforståelser: 4 ganger (1 + x over hundre) opphøyd i 4 = 64.

Jeg står rett og slett helt fast her...
Enrahim
Noether
Noether
Sted: Gjøvik

Bare begynn å "kle av" x-en på venstre side ved å gjøre det samme med begge sider av likhetstegnet. Når du f.eks er kommet så langt at det er naturlig å skulle jobbe med "opphøyd i 4", så tar du fjerderoten av begge sider av likhetstegnet.

Edit: potensiell alternativ "løsningsmetode" for denne - faktoriser høyresiden og se om du ser svaret.
Edit2: Der er strengt tatt 2 løsninger på den oppgaven du presenterer, men mistenker at om det er fra en praktisk oppgave så er den ene ugyldig.
marham
Cayley
Cayley

Jeg har kommet meg til 1 + (x/100) = 2 eller -2. Men hvor går jeg herfra? Fasiten sier at svaret er 100 eller -300, men jeg forstår ikke hvordan de kommer seg helt dit ;)
Enrahim
Noether
Noether
Sted: Gjøvik

Dette er faktisk en helt vanlig førstegradsligning. Trekk fra en og så gang med hundre på begge sider. Det vanskeligste har du allerede kommet deg gjennom :)
Svar