Er usikker på om jeg forstår dette eller ikke?
Enten så forstår jeg det eller så er det feil i fasiten i boka?
Jeg får det hvertfall ikke helt til å stemme...
Jeg prøvde å løse noen ulikheter med fortegnslinjer:
a) x^2-3x-10>0 (jeg prøver å si at x^2 er opphøyd i andre, vet ikke om det er slik jeg skriver det?)
Jeg faktoriserer x^2-3x-10>0 og får (x-5)(x+2)>0
-------------- -2 -------------------------- 5 -------------------------
x-5 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 0 -------------------------
x-2 --------------- 0 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8x-5)(x-2) - - - - - - - - 0 --------------------------- 0 - - - - - - - - - - - - - -
Jeg får da til svar x∈<-2,5>
Dette betyr vel at når x er større enn -2 eller mindre enn 5 så er
x^2-3x-10 større enn 0??
I fasiten står det x∈ < <--, -2> u <5, --> >
Blir ikke dette feil??
men jeg synes det var litt rart at fasiten skulle ha feil i neste oppgave også?
b) x^2-1≤0
Jeg har tegnet fortegnslinjer og får da til svar x∈< <--, -1]u[1, --> >
men i fasiten står det x∈[-1,1] blir ikke dette feil??
skjønte heller ikke hvordan jeg skulle kløse neste oppgave
c) -x^2+2x<0
Faktoriserer og får x(-x+2)<0
ser at x(-x+2) er like null både når x = 2 og når x= 0 hvordan tegner jeg fortegnslinjer til denne ulikheten? når er det positivt og negativt når nullpunktet er null?
Hadde vært kjempefint med raskt svar! ligger litt etter og bruker påsken til å komme meg ajour. Har prøve først kommende tirsdag 02.04.13...
GOD PÅSKE
Løsning av ulikheter ved hjelp av fortegnslinjer
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Guru
- Innlegg: 628
- Registrert: 06/08-2011 01:56
Fasiten har rett i begge oppgavene!
En enkel test er bare å sette inn en verdi i det gitte intervallet og se om ulikheten holder for denne verdien.
I oppgave a) har du faktorisert riktig, men den andre faktoren din er positiv der du har satt den negativ og omvendt.
x+2 er negativ for x mindre enn minus 2 og positiv for x større enn minus 2.
Det ser ut som du har gjort en lignende feil på b).
En grei fremgangsmåte for å finne ut på hvilken side av nullpunktet faktoren er henholdsvis positiv og negativ er bare å sette inn en verdi. For eksempel.
For faktoren x+2 sett x lik minus 3 og se at det da blir negativt.
På oppgave c) er det akkurat samme fremgangsmåte som de tidligere oppgavene, du må bare huske at du kan behandle x som en helt vanlig faktor. Altså sett opp fortegnslinje for x og (-x+2) og løs som vanlig.
Si ifra hvis noe fremdeles er uklart
En enkel test er bare å sette inn en verdi i det gitte intervallet og se om ulikheten holder for denne verdien.
I oppgave a) har du faktorisert riktig, men den andre faktoren din er positiv der du har satt den negativ og omvendt.
x+2 er negativ for x mindre enn minus 2 og positiv for x større enn minus 2.
Det ser ut som du har gjort en lignende feil på b).
En grei fremgangsmåte for å finne ut på hvilken side av nullpunktet faktoren er henholdsvis positiv og negativ er bare å sette inn en verdi. For eksempel.
For faktoren x+2 sett x lik minus 3 og se at det da blir negativt.
På oppgave c) er det akkurat samme fremgangsmåte som de tidligere oppgavene, du må bare huske at du kan behandle x som en helt vanlig faktor. Altså sett opp fortegnslinje for x og (-x+2) og løs som vanlig.
Si ifra hvis noe fremdeles er uklart

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg får feil fortegn?
I matteboka mi står det:
........dersom tallet foran x er positivt, skifter fortegnet fra minus til pluss når x vokser, og motsatt hvis talle foran x er negativt........
Jeg skjønner ikke helt logikken i hvordan jeg i praksis gjør dette?
Når x+2=0 x=-2
Her er fortegnet foran x negativt blir ikke fortegnslinjen da positiv før -2 og engativ etter -2? skjønner ikke helt hva jeg gjør feil?
I matteboka mi står det:
........dersom tallet foran x er positivt, skifter fortegnet fra minus til pluss når x vokser, og motsatt hvis talle foran x er negativt........
Jeg skjønner ikke helt logikken i hvordan jeg i praksis gjør dette?
Når x+2=0 x=-2
Her er fortegnet foran x negativt blir ikke fortegnslinjen da positiv før -2 og engativ etter -2? skjønner ikke helt hva jeg gjør feil?
Det er fortegnet foran x som bestemmer om fortegnet går fra positivt til negativt eller omvendt. Om nullpunktet er positivt er negativt eller ikke har ingen betydning. For eksempel vil x-3 være negativ for alle x-verdier under 3 og positiv for alle over, mens -x-3 vil være positiv for alle x-verdier under -3, og negativ for alle over. Et lurt tips er å sette inn et tall som ligger over eller under nullpunktet for å sjekke hva som blir negativt og hva som blir positivt. Hvis vi for eksempel setter inn 0 (som er under nullpunktet i den første(x-3)) ser vi at den blir negativ (-3), altså er alle x-verdier under 3 negative. Hvis vi gjør det med den andre (-x-3) ser vi at 0 er over nullpunktet (-3 er nullpunktet). Dersom vi setter inn x=0 her får vi imidlertid også et negativt tall (-3), og vi kan konkludere med at alle x-verdier over -3 er negative.cleo skrev:Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg får feil fortegn?
I matteboka mi står det:
........dersom tallet foran x er positivt, skifter fortegnet fra minus til pluss når x vokser, og motsatt hvis talle foran x er negativt........
Jeg skjønner ikke helt logikken i hvordan jeg i praksis gjør dette?
Når x+2=0 x=-2
Her er fortegnet foran x negativt blir ikke fortegnslinjen da positiv før -2 og engativ etter -2? skjønner ikke helt hva jeg gjør feil?