Sliter virkelig med de to her! Noen som kan hjelpe meg?
Oppg. 1: ([symbol:rot]75 - [symbol:rot]12) / ([symbol:rot]48 - [symbol:rot]3)
Oppg. 2: ([symbol:rot]200 - [symbol:rot]50) / 5
Kvadratrot i brøk
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex]\sqrt{75}=\sqrt{25*3}=5\sqrt 3[/tex]anderos skrev:Sliter virkelig med de to her! Noen som kan hjelpe meg?
Oppg. 1: ([symbol:rot]75 - [symbol:rot]12) / ([symbol:rot]48 - [symbol:rot]3)
etc
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Hvor er det du står fast? =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Jeg lklarer nok dessverre ikke helt se hva du har tenkt, hvilken regel du har prøvd å benytte deg av her? Blirr litt vanskelig når du ikke bruker ord.
[tex]2 \cdot 10 \neq 200[/tex] osv
Poenget er som Janhaa sier at en prøver å skrive om rot-uttrykkene
I korte trekk bør du bruke at [tex] \sqrt{a \cdot b} = \sqrt{a} \cdot \sqrt{b} [/tex] og [tex]\sqrt{c^2}=c[/tex]
Her er noen videoer sm forklarer litt nærmere
http://www.youtube.com/watch?v=6QJtWfIiyZo
http://www.khanacademy.org/math/algebra ... g-radicals
http://www.khanacademy.org/math/algebra ... g-radicals
[tex]2 \cdot 10 \neq 200[/tex] osv
Poenget er som Janhaa sier at en prøver å skrive om rot-uttrykkene
I korte trekk bør du bruke at [tex] \sqrt{a \cdot b} = \sqrt{a} \cdot \sqrt{b} [/tex] og [tex]\sqrt{c^2}=c[/tex]
Her er noen videoer sm forklarer litt nærmere
http://www.youtube.com/watch?v=6QJtWfIiyZo
http://www.khanacademy.org/math/algebra ... g-radicals
http://www.khanacademy.org/math/algebra ... g-radicals
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Oppg. 1: (√75 - √12) / (√48 - √3) = (√25*3 - √4*3) / (√16*3 - √3) = (√5*3 - √2*3) / (√4*3 - √3)
I oppg. 1 så deler jeg på 3 for å få tall som går opp med kvadratroten, men klarer ikke å gjøre noe med √3, hva skal jeg gjøre videre?
Oppg. 2: (√200 - √50) / 5 = (√100*2 + √25*2) / 5 = (√10*2 + √5*2) / 5
I oppg. 2 så deler jeg på 2 for å få tall som går opp med kvadratroten, og deretter tar jeg kvadraroten av dette tallet, hva skal jeg gjøre videre?
Forstår du?
I oppg. 1 så deler jeg på 3 for å få tall som går opp med kvadratroten, men klarer ikke å gjøre noe med √3, hva skal jeg gjøre videre?
Oppg. 2: (√200 - √50) / 5 = (√100*2 + √25*2) / 5 = (√10*2 + √5*2) / 5
I oppg. 2 så deler jeg på 2 for å få tall som går opp med kvadratroten, og deretter tar jeg kvadraroten av dette tallet, hva skal jeg gjøre videre?
Forstår du?

http://realisten.com/smf/index.php?topic=4978.0anderos skrev:Sliter virkelig med de to her! Noen som kan hjelpe meg?
Oppg. 1: ([symbol:rot]75 - [symbol:rot]12) / ([symbol:rot]48 - [symbol:rot]3)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
det du påstår her er:anderos skrev:Oppg. 1: (√75 - √12) / (√48 - √3) = (√25*3 - √4*3) / (√16*3 - √3) = (√5*3 - √2*3) / (√4*3 - √3)
25=5
og
4=2
og
16=4
og det er jo feil
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]