Eksamen i matematikk R2, våren 2012
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du er god om du greier å få 5 og ikke har forberedt deg noe særlig. Har selv gjort matematikk nesten døgnet rundt de siste dagene. Hadde det ikke vært for noen (teite) skoleprosjekter, hadde jeg kunnet begynne forberedelsene tidligere (to uker før eksamen i dag, faktisk!). Men jeg får ta til takke med en 5er. Ikke at jeg tar for gitt at jeg får det, men en 4er hadde vært djevelsk.
Var ikke meningen å virke arrogant, og jeg ser egentlig ikke hva som var så arrogant med innlegget. Beklager om det virket støtende på deg.andersha skrev:Arrogansen kan du spare for deg selv.efc skrev:Uansett er jeg greit fornøyd med 5, hadde ikke forberedt meg så mye, så om jeg får 6 er det bare flaks egentlig.

Jaujau, overstått eksamen. Følte det gikk greit nok, med et par skreller på del 2. Hvordan fant man største verdi for f(x) på den ene oppgaven? Deriverte det via Geogebra og finn -3 i teller og ble dermed vanskelig å finne når den ble lik 0.
Nuvel, ikke krise, greit å få dette året overstått så fort som mulig.
Nuvel, ikke krise, greit å få dette året overstått så fort som mulig.
Preben A.
Regner med du tenker på den oppgaven med synsvinkelen? Jeg peisa formelen inn på kalkulator og fant maksverdi.prasa93 skrev:Jaujau, overstått eksamen. Følte det gikk greit nok, med et par skreller på del 2. Hvordan fant man største verdi for f(x) på den ene oppgaven? Deriverte det via Geogebra og finn -3 i teller og ble dermed vanskelig å finne når den ble lik 0.
Nuvel, ikke krise, greit å få dette året overstått så fort som mulig.

Ja, det er nok mye enklere. Vi får håpe sensor ser på begge svarene som fullverdig gode!laustr skrev:Jeg brukte bare sumformel for aritmisk rekke. der a_1=1/n^2 og a_n=n*1/n^2. fikk riktig svar så kanskje dette var litt mer praktisk?efc skrev:
I tillegg valgte jeg å bruke induksjon i oppgave 7b, og det er kanskje litt overkill.
Mer praktisk, ja. Jeg tenkte faktisk på at det måtte være noe mer praktisk enn induksjonsbevis, i tillegg til at det er mer vanlig å ha på del 1. Jeg vurderte sumformelen for aritmetiske rekker, men jeg så ikke hvordan jeg skulle sette det opp med én gang, så jeg gikk for induksjonsbevismetoden.laustr skrev:Jeg brukte bare sumformel for aritmisk rekke. der a_1=1/n^2 og a_n=n*1/n^2. fikk riktig svar så kanskje dette var litt mer praktisk?
Forhåpentligvis vil du ikke bli trukket for å ha brukt en tungvint metode, selv om det ikke ser så pent ut og ikke teller direkte positivt på helhetsinntrykket.efc skrev:Ja, det er nok mye enklere. Vi får håpe sensor ser på begge svarene som fullverdig gode!
Sensorveiledningen kan en forresten finne her: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... R2_V12.pdf
Jeg la merke til at kommentaren til oppgave 7b) sannsynligvis er myntet på 7c), da den gir mye mer mening i der.
Virker som en bra eksamen ^^ Men er ikke 3 a) og b) litt for lette for R2? De kunne jo like så godt bli gitt på en R1 eksamen. Oppg. 8 virker også grei, særlig de tre siste. Men holder det i første del av 7 b) å forklare formelen ved at [tex]A = s^2[/tex] i et kvadrat, at da [tex]s = \frac {1}{n}[/tex], og at det i hver søyle øker med ett kvadrat?
Regnet gjennom R2 eksamen nå, og jeg syns den var overraskende lett! Syns vanskelighetsgraden har gått ned på de to siste eksamnene. Det var ganske mange oppgaver, men tror jeg gjorde det på under 5 timer (tok ikke tiden). Syns også at en del av oppgavene hører til R1-pensum. Derivasjon, finne bunnpunkt, vendepunkt osv. Det var heller ingen "feller" som jeg så, og ingen av oppgavene måtte jeg tenke lenge på hvordan jeg skulle løse - oppgavene var ganske rett frem.
(Jeg tok R2 som privatist i høst, hadde ikke hatt det fra før av)
(Jeg tok R2 som privatist i høst, hadde ikke hatt det fra før av)
Jeg synes ikke denne eksamenen var noe lettere enn de forrige. Om noe, så synes jeg den var noe vanskeligere. Dette er likevel meninger (jeg sier tross alt 'synes'), så dette åpenbart er subjektivt. Det var også vel litt mange problemstillinger å sette seg inn i.
Å ha oppgaver som inneholder ting fra andre pensum er ikke til å unngå. For eksempel inneholder det meste av matte for eksempel pluss, minus, gange og divisjon, men det er jo barneskolepensum. Betyr det at det ikke kan være på eksamen i for eksempel R2, da?
Å ha oppgaver som inneholder ting fra andre pensum er ikke til å unngå. For eksempel inneholder det meste av matte for eksempel pluss, minus, gange og divisjon, men det er jo barneskolepensum. Betyr det at det ikke kan være på eksamen i for eksempel R2, da?
Kan være at jeg var dårligere i matte da jeg gjorde de andre eksamensoppgavene. Jeg synes høst 2011 eksamen var overraskende lett da jeg hadde den (og lettere enn de tidligere eksamensoppgavene) men det kvære fordi jeg hadde øvd veldig mye slik at jeg kunne det.
Skjønner hva du mener angående pensumet, men de tester jo ikke hvor god du er i R2. Når jeg ser over en gang til var det vel egentlig bare 3a og b jeg tenkte på, så var ikke så mange R1 oppgaver alikevel
Skjønner hva du mener angående pensumet, men de tester jo ikke hvor god du er i R2. Når jeg ser over en gang til var det vel egentlig bare 3a og b jeg tenkte på, så var ikke så mange R1 oppgaver alikevel
