Eksamen i matematikk R2, våren 2012

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Du er god om du greier å få 5 og ikke har forberedt deg noe særlig. Har selv gjort matematikk nesten døgnet rundt de siste dagene. Hadde det ikke vært for noen (teite) skoleprosjekter, hadde jeg kunnet begynne forberedelsene tidligere (to uker før eksamen i dag, faktisk!). Men jeg får ta til takke med en 5er. Ikke at jeg tar for gitt at jeg får det, men en 4er hadde vært djevelsk.
andersha
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 17/04-2010 18:26

efc skrev:Uansett er jeg greit fornøyd med 5, hadde ikke forberedt meg så mye, så om jeg får 6 er det bare flaks egentlig. :)
Arrogansen kan du spare for deg selv.
a=b
laustr
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 06/01-2012 14:16

efc skrev:
I tillegg valgte jeg å bruke induksjon i oppgave 7b, og det er kanskje litt overkill.
Jeg brukte bare sumformel for aritmisk rekke. der a_1=1/n^2 og a_n=n*1/n^2. fikk riktig svar så kanskje dette var litt mer praktisk?
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

andersha skrev:
efc skrev:Uansett er jeg greit fornøyd med 5, hadde ikke forberedt meg så mye, så om jeg får 6 er det bare flaks egentlig. :)
Arrogansen kan du spare for deg selv.
Var ikke meningen å virke arrogant, og jeg ser egentlig ikke hva som var så arrogant med innlegget. Beklager om det virket støtende på deg. 8-)
prasa93
Descartes
Descartes
Innlegg: 423
Registrert: 23/11-2007 21:16
Sted: Telemark

Jaujau, overstått eksamen. Følte det gikk greit nok, med et par skreller på del 2. Hvordan fant man største verdi for f(x) på den ene oppgaven? Deriverte det via Geogebra og finn -3 i teller og ble dermed vanskelig å finne når den ble lik 0.

Nuvel, ikke krise, greit å få dette året overstått så fort som mulig.
Preben A.
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

prasa93 skrev:Jaujau, overstått eksamen. Følte det gikk greit nok, med et par skreller på del 2. Hvordan fant man største verdi for f(x) på den ene oppgaven? Deriverte det via Geogebra og finn -3 i teller og ble dermed vanskelig å finne når den ble lik 0.

Nuvel, ikke krise, greit å få dette året overstått så fort som mulig.
Regner med du tenker på den oppgaven med synsvinkelen? Jeg peisa formelen inn på kalkulator og fant maksverdi. :)
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

laustr skrev:
efc skrev:
I tillegg valgte jeg å bruke induksjon i oppgave 7b, og det er kanskje litt overkill.
Jeg brukte bare sumformel for aritmisk rekke. der a_1=1/n^2 og a_n=n*1/n^2. fikk riktig svar så kanskje dette var litt mer praktisk?
Ja, det er nok mye enklere. Vi får håpe sensor ser på begge svarene som fullverdig gode!
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Jeg følte det gikk veldig bra, men synes også at prøven var relativt lett i år. Ingen stygge tall som jeg måtte vurdere om var korrekt.
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

laustr skrev:Jeg brukte bare sumformel for aritmisk rekke. der a_1=1/n^2 og a_n=n*1/n^2. fikk riktig svar så kanskje dette var litt mer praktisk?
Mer praktisk, ja. Jeg tenkte faktisk på at det måtte være noe mer praktisk enn induksjonsbevis, i tillegg til at det er mer vanlig å ha på del 1. Jeg vurderte sumformelen for aritmetiske rekker, men jeg så ikke hvordan jeg skulle sette det opp med én gang, så jeg gikk for induksjonsbevismetoden.
efc skrev:Ja, det er nok mye enklere. Vi får håpe sensor ser på begge svarene som fullverdig gode!
Forhåpentligvis vil du ikke bli trukket for å ha brukt en tungvint metode, selv om det ikke ser så pent ut og ikke teller direkte positivt på helhetsinntrykket.

Sensorveiledningen kan en forresten finne her: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... R2_V12.pdf

Jeg la merke til at kommentaren til oppgave 7b) sannsynligvis er myntet på 7c), da den gir mye mer mening i der.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Virker som en bra eksamen ^^ Men er ikke 3 a) og b) litt for lette for R2? De kunne jo like så godt bli gitt på en R1 eksamen. Oppg. 8 virker også grei, særlig de tre siste. Men holder det i første del av 7 b) å forklare formelen ved at [tex]A = s^2[/tex] i et kvadrat, at da [tex]s = \frac {1}{n}[/tex], og at det i hver søyle øker med ett kvadrat?
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Mye som er lett når en kan det. Derivasjonsoppgavene kunne også vært med i en eksamen i R1. Samme gjelder noe av det andre også.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Sant det ^^
Martheee
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 27/03-2011 20:55

Regnet gjennom R2 eksamen nå, og jeg syns den var overraskende lett! Syns vanskelighetsgraden har gått ned på de to siste eksamnene. Det var ganske mange oppgaver, men tror jeg gjorde det på under 5 timer (tok ikke tiden). Syns også at en del av oppgavene hører til R1-pensum. Derivasjon, finne bunnpunkt, vendepunkt osv. Det var heller ingen "feller" som jeg så, og ingen av oppgavene måtte jeg tenke lenge på hvordan jeg skulle løse - oppgavene var ganske rett frem.

(Jeg tok R2 som privatist i høst, hadde ikke hatt det fra før av)
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Jeg synes ikke denne eksamenen var noe lettere enn de forrige. Om noe, så synes jeg den var noe vanskeligere. Dette er likevel meninger (jeg sier tross alt 'synes'), så dette åpenbart er subjektivt. Det var også vel litt mange problemstillinger å sette seg inn i.

Å ha oppgaver som inneholder ting fra andre pensum er ikke til å unngå. For eksempel inneholder det meste av matte for eksempel pluss, minus, gange og divisjon, men det er jo barneskolepensum. Betyr det at det ikke kan være på eksamen i for eksempel R2, da?
Martheee
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 27/03-2011 20:55

Kan være at jeg var dårligere i matte da jeg gjorde de andre eksamensoppgavene. Jeg synes høst 2011 eksamen var overraskende lett da jeg hadde den (og lettere enn de tidligere eksamensoppgavene) men det kvære fordi jeg hadde øvd veldig mye slik at jeg kunne det.

Skjønner hva du mener angående pensumet, men de tester jo ikke hvor god du er i R2. Når jeg ser over en gang til var det vel egentlig bare 3a og b jeg tenkte på, så var ikke så mange R1 oppgaver alikevel :)
Svar