Hei.
Gitt følgende oppgave:
En vindstille regnværsdag observerer vi en togpassasjer at regndråpene ikke faller loddrett, men på skrå nedover togvinduet mens toget er i fart. Forklar fenomenet.
Jeg tenkte som følger:
La [tex]\vec{v_1}[/tex] være den loddrette fartsvektoren til regndråpen i forhold til bakken. La så [tex]\vec{v}[/tex] være den vannrette fartsvektoren til toget i forhold til bakken. Når dråpen treffer tog vinduet får vi da:
[tex]\vec{v_2} = \vec{v_1} + \vec{v}[/tex]. Derfor vil ikke dråpene falle loddrett.
I følge fasiten skal vi imidlertid her ha:
[tex]\vec{v_2} = \vec{v_1} - \vec{v}[/tex].
Hvorfor subtraherer man fartsvektoren for toget her i stedet for å addere den? Setter pris på om noen kan forklare dette for meg.
Fysikk - relativ bevegelse
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Vanndråpen vil vel bli skjøvet i motsatt retning av retningen til toget.
Om vanndråpen treffer toget med den loddrette v[sub]1[/sub](vektor), vil dråpen bli skjøvet i motsatt retning av togets fartsvektor, altså i retning (-v(vektor)).
v[sub]2[/sub](vektor) blir vel da lik den loddrette vektoren + den motsatte fartsvektoren til toget.
v[sub]2[/sub](vektor)=v[sub]1[/sub](vektor)+(-v(vektor))=v[sub]1[/sub](vektor)-v(vektor).
Om man hadde addert fartsvektoren til toget ville vanndråpen ha blitt skjøvet i samme retning som toget, noe vi sikkert vet av erfaring ikke vil skje?
Om vanndråpen treffer toget med den loddrette v[sub]1[/sub](vektor), vil dråpen bli skjøvet i motsatt retning av togets fartsvektor, altså i retning (-v(vektor)).
v[sub]2[/sub](vektor) blir vel da lik den loddrette vektoren + den motsatte fartsvektoren til toget.
v[sub]2[/sub](vektor)=v[sub]1[/sub](vektor)+(-v(vektor))=v[sub]1[/sub](vektor)-v(vektor).
Om man hadde addert fartsvektoren til toget ville vanndråpen ha blitt skjøvet i samme retning som toget, noe vi sikkert vet av erfaring ikke vil skje?

-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Haha, vurdert å bli bokillustratør, Nebu? 
@tonje94: Dråpene blir ikke akkurat forskjøvet noen vei. I forhold til togvinduet har dråpen farten [tex]-\vec{v}[/tex] horisontalt og [tex]\vec{v}_1[/tex] vertikalt. Sett fra en observatør i toget er da hastigheten til dråpene hastigheten [tex]\vec{v}_1 - \vec{v}[/tex]. Det var kanskje dette du mente? Jeg hang meg bare litt opp i at de blir forskjøvet.

@tonje94: Dråpene blir ikke akkurat forskjøvet noen vei. I forhold til togvinduet har dråpen farten [tex]-\vec{v}[/tex] horisontalt og [tex]\vec{v}_1[/tex] vertikalt. Sett fra en observatør i toget er da hastigheten til dråpene hastigheten [tex]\vec{v}_1 - \vec{v}[/tex]. Det var kanskje dette du mente? Jeg hang meg bare litt opp i at de blir forskjøvet.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:

Cannot unsee.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Ligner også litt på

Og for de som ikke ser det http://i.imgur.com/zdAIe.png
Men dette ble vell litt my avpsoringer, antar krje1980 tok tegningen

Og for de som ikke ser det http://i.imgur.com/zdAIe.png
Men dette ble vell litt my avpsoringer, antar krje1980 tok tegningen

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk