hvilken matematisk modell?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
linesol
Noether
Noether

Hei alle genier :)

Jeg har et prosjekt, der jeg skal lage en matematisk modell/er. Jeg skal ha temaet fruktbarhetstall, og vil lage matematiske modeller for Norge, og sammenligne det med andre land i verden. Dette skal til slutt resultere i en framføring/presentasjon.

Læreren min er ikke en veldig informativ lærer, da han verken har skrevet en konkret oppgavetekst eller lagt ut vurderingskriterier.

Jeg driver og lager tabeller på excel som feks:
2002 1,4. Deretter lager jeg punktdiagram. I undervisningen drev læreren min og pratet om R2^2- verdi. Og det har jeg funnet, og jeg vet at jo nærmere verdien er 1, jo bedre. Men hva forteller R2-verdien egentlig?

2. Disse fuktbarhetstallene er jo relativt varierende fra år til år. Tallene går både opp og ned. Er det dermed riktig av meg å bruke en polynom-modell ? En lineær passer i hvert fall ikke.
Hvilken modell er mest gunstig å bruke, og hvorfor? Jeg ser jo på punktene i diagrammet og funksjonslinjen at feks en lineær modell ikke passer til punktene mine. Men kan ikke akkurat begrunne det med det :P
Og jeg ser det også på R2 verdien.

Håper noen vil hjelpe :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

Men hva forteller [tex]\,R^2\,[/tex]-verdien egentlig
korrelasjonskoeffisienten forteller om hvor bra de eksperimentelle data er tilpasset en matematisk/teoretisk modell.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar