Hei kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?
Har ikke skjønt det helt, mattelærern har vært syk i flere uker nå og ingen har vært vikar..
i) 2x + 3t = 7
-3x + 4y = 15
ii)
x - 2y + 3z = -7
2x - y - z = -3
-3x + 2y + 5z = 11
Ligninger med to eller flere ukjente
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg er litt usikker på hva man lærer på videregående disse dager etter kunnskapsløftet. Måten vi lærte på videregående var innsettingsmetoden.
Si at du har to likninger med to ukjente, hvor a, b, c, d, e og f er vilkårlige konstanter.
Da har følgende likningsett:
ax + by = c
og
dx + ey = f
Her er x og y variabler. De kan ha alle verdier. Det du ønsker å finne er verdier for x og y slik at begge likningene er oppfylt. Altså at du setter inn for x og y også blir verdiene hhv. c og f.
Med litt algebraisk manipulasjon, kan vi snu den ene likningen med hensyn på en av variablene. F.eks. den nederste mhp x.
Da blir den:
[tex]dx + ey = f \Leftrightarrow dx = f - ey \Leftrightarrow x = \frac{f - ey}{d}[/tex]
Siden den nye likningen er gyldig for alle verdier av y (Gitt at d er ulik fra null), kan vi sette inn utrykket for x i den første likningen.
Ved å gjøre det, får vi at [tex]a\cdot \frac{f - ey}{d} + ey = c[/tex]
Nå er det bare å litt mer algebraisk manipulering, også er du i mål.
Ble dette veldig abstrakt eller hang du med?
Si at du har to likninger med to ukjente, hvor a, b, c, d, e og f er vilkårlige konstanter.
Da har følgende likningsett:
ax + by = c
og
dx + ey = f
Her er x og y variabler. De kan ha alle verdier. Det du ønsker å finne er verdier for x og y slik at begge likningene er oppfylt. Altså at du setter inn for x og y også blir verdiene hhv. c og f.
Med litt algebraisk manipulasjon, kan vi snu den ene likningen med hensyn på en av variablene. F.eks. den nederste mhp x.
Da blir den:
[tex]dx + ey = f \Leftrightarrow dx = f - ey \Leftrightarrow x = \frac{f - ey}{d}[/tex]
Siden den nye likningen er gyldig for alle verdier av y (Gitt at d er ulik fra null), kan vi sette inn utrykket for x i den første likningen.
Ved å gjøre det, får vi at [tex]a\cdot \frac{f - ey}{d} + ey = c[/tex]
Nå er det bare å litt mer algebraisk manipulering, også er du i mål.
Ble dette veldig abstrakt eller hang du med?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Du brukte 6 min på å oppdage posten min, lese igjennom den og finne ut at du ikke skjønte noe?balle skrev:jeg forsto ingenting...
Beklager. Min hjelp til deg fram min side er fullført. Jeg misstenker du lider av syndromet "jeg VIL ikke forstå noen ting".
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?