Kjemi 1 som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Hei!

Jeg tar kjemi 1 som privatist nå til jul - den 01.12.10. Jeg fikk brev om dette for noen dager siden og der står det at den muntlige-praktiske prøven varer i 4 timer - den synes jeg var litt rart. Hva er det man skal gjøre der i fire timer? Trodde det var sånn kort forsøk bare.

Er det noen her inne som har hatt privatiseksamen-muntligpraktisk- i kjemi 1 og vet noe om hvordan det foregår? Jeg vet ingenting om det unntatt at det er et forsøk jeg skal gjøre? Har lest gjennom boka og føler jeg har kontroll på det meste, men hva er de egentlig spør på en slik privatiseksamen? Spør de fra alle kapitlene eller trekker jeg opp et tema eller noe og så må jeg gjøre et forsøk relatert til det temaet?? Er det noe jeg burde lese spesielt mye og forberede meg godt på? Forsøket de spør om er det sånn kompliserte greier, eller klarer man det? Vet ingenting om dette, og rådgiverne på skolen var til liten hjelp. Vet jeg spør mye, men håper på noen tips.
Håper noen her inne kan svare! :)

Tusen takk for all innspill og raske svar!

- gb
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Hei. Jeg hadde en tilsvarende privatisteksamen i kjemi 1 til omtrent samme tid i fjor. Jeg fikk også beskjed om at den muntlige delen skulle vare i fire timer. Det viste seg da jeg kom dit at det var lagt opp til at den første kandidaten begynte omtrent fire timer før den siste kandidaten sluttet. Om dette er det samme hos deg vet jeg ikke, men det kan jo hende.

Det som skjedde var vel egentlig ikke noe spesielt. Jeg fikk trekke en lapp med to oppgaver og beskjed om å jobbe med dem på egenhånd i tjue minutter. Hva de var husker jeg ikke - alt jeg husker var at ionebindinger var en sentral del av forklaringen på det jeg skulle forklare.

Da jeg kom inn skulle jeg hvertfall forklare oppgavene jeg hadde fått, og etter det fikk jeg en ny oppgave som ikke var forberedt. De sa at i prinsippet skulle det ha vært å gjennomføre en syretitrering, men da det var såpass mange kandidater sa de at jeg bare skulle forklare hvordan jeg ville ha gjort det og forklare hva utstyret på bordet var og hvordan jeg ville bruke det og sånt.

Jeg hadde aldri før gjort noen slik titrering, og bare lest om det i fra boka, og i følge dem var det bra nok, så at forsøket var så veldig komplisert tror jeg ikke. Forsøket skal også være ett som står beskrevet i kunnskapsmålene, om jeg ikke tar feil, så om du leser gjennom og har noenlunde kontroll på alle forsøk beskrevet i kjemiboka di har du nok hørt om forsøket du skal gjøre fra før.

Alt i alt tror jeg privatisteksamen er atskillig mindre skummel enn du skulle tro. Om du kan det du skal kunne behøver du neppe være redd for at sensor kommer til å gi deg en ekstra vanskelig oppgave for å 'lure' deg - ender du med å ligge i nærheten av høye karakterer har jeg hørt at sensor skal stille verre spørsmål for å avgjøre om det er fem eller seks du skal ha og sånt, men om du har kommet så langt er du på en måte forbi det verste, antar jeg.
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Tusen takk for svar! :)

Ja, jeg fikk høre av en annen at du bare er der "inne" i en halvtime - så daer det jo ikke fire timer.
Men når du blir bedt om å gjøre forsøket, får du vite fremgangsmåten eller er det bare sånn "her har du den, gjør det"? Fikk høre av en lærer at forsøket pleier å være relativ enkel, slik at man ikke bare sitter og sliter med den hele tiden.

Vet du forresten hvor jeg kan finne kunnskapsmålene for kjemi1, de de skal vurdere etter? Og er det lov å ha med noen form for hjelpemidler, eller er det behov for det?

Takk igjen på forhånd^^
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Svar