Løse opp en brøk med og uten faktorisering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gabs88
Pytagoras
Pytagoras

Først, ignorer alle punktumene i første oppsettet. Det er bare brukt for å plassere tallene riktig, ikke noe annet.

X.............2x+4..............
--- * ---------------
2.............3x...............

(satt opp som brøk i boka)

Før jeg kom borti faktorisering hadde jeg løst den slik

X*2*X+4
--------------
2*3*x)

For så og kutte en X og toeren, og sitte igjen med

X+4
------
3

Men nå som jeg har lært faktorisering sier fasiten at jeg skal løse oppgaven slik som dette

X*2*(X+2)
----------------
2*3*X

For så og igjen kutte 2 og X, men nå sitter jeg igjen med

X+2
_____
3

Så hva jammen skjer her, er jeg bare helt på jordet eller? Matte skal jo liksom være nøyaktig, men nå gjør jo det faktum at jeg faktoriserer før jeg kutter at jeg får ett annet svar enn jeg hadde fått hvis jeg regnet nøyaktig den samme oppgaven for ett par ukers tid siden?
Plato klagde på ungdommen allerede for 2400 år siden, lurer på hva han hadde tenkt om oss.
moth
Hilbert
Hilbert

Det er vel egentlig samme metode du bruker, men du glemmer å faktorisere 2 fra 4 på den første. Du kan ikke bare faktorisere ut 2 fra kun ene leddet i telleren, du må gjøre det med alle ledd
Svar