Ved brøkulikheter der ≥ er innblandet, hvordan vet vi når vi skal nytte [ og >
F.eks hvorfor blir (x-1)/(3x-2) ≥ 1, [1/2, 2/3 > , og ikke <1/2, 2/3>
Fortegnsskjema
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Et kort svar:
fordi x = 1/2 også er en løsning av ulikheten...
[ og ] betyr jo at "endeverdien" i intervallet er med i løsningsmengden. Dette vil du ofte få når ulikheten også skal være "lik" noe. Dvs du har <= eller >=, stedenfor bare < eller >, som ofte er de første oppgavene som finnes i lærebøker. (På en måtte "litt" vanskeligere oppgave).
fordi x = 1/2 også er en løsning av ulikheten...
[ og ] betyr jo at "endeverdien" i intervallet er med i løsningsmengden. Dette vil du ofte få når ulikheten også skal være "lik" noe. Dvs du har <= eller >=, stedenfor bare < eller >, som ofte er de første oppgavene som finnes i lærebøker. (På en måtte "litt" vanskeligere oppgave).