Rask hjelp til cosinusfunsjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ullbull
Fibonacci
Fibonacci
Sted: Oslo

Hei folkens! Jeg lurte på om dere kunne fortelle meg hvordan jeg finner svaret her uten å bruke kalkulator. Mattelæreren sa noe om å bruke enhetssirkel.

[tex]f(x)=40cos(2x+\pi)[/tex]

[tex]f(\frac\pi4)=40cos(2x+\pi)[/tex]

Svaret blir null. Takk for svar.
bartimeus25
Cayley
Cayley

ullbull skrev:Hei folkens! Jeg lurte på om dere kunne fortelle meg hvordan jeg finner svaret her uten å bruke kalkulator. Mattelæreren sa noe om å bruke enhetssirkel.

[tex]f(x)=40cos(2x+\pi)[/tex]

Svaret blir null. Takk for svar.

[tex]f(\frac\pi4)=40cos(2\cdot \frac\pi4 +\pi)[/tex]

[tex]f(\frac\pi4)=40cos(\frac\pi2 +\pi)[/tex]

[tex]f(\frac\pi4)=40cos(\frac\pi2 +\frac{2\pi}{2})[/tex]

[tex]f(\frac\pi4)=40cos(\frac{3\pi}{2})[/tex]

[tex]f(\frac\pi4)=40\cdot 0= 0[/tex] fordi vi vet at [tex]cos(\frac{3\pi}{2})=0[/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare
Sted: Oslo
Kontakt:

bartimeus: Hvordan "vet" vi at [tex]\cos (\frac{3\pi}{2})=0[/tex]?

Her kan man se på enhetssirkelen.

[tex]\frac{3\pi}{2}[/tex] er det samme som 270 grader, så da er x-koordinaten ([tex]x=\cos \theta[/tex]) 0, og derfor er svaret null.

Tips til trådstarter: Øv deg med å bruke enhetssirkelen. Etterhvert går det nesten automatisk (du ser hva svaret skal være med en gang)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
bartimeus25
Cayley
Cayley

FredrikM skrev:bartimeus: Hvordan "vet" vi at [tex]\cos (\frac{3\pi}{2})=0[/tex]?

Her kan man se på enhetssirkelen.

[tex]\frac{3\pi}{2}[/tex] er det samme som 270 grader, så da er x-koordinaten ([tex]x=\cos \theta[/tex]) 0, og derfor er svaret null.

Tips til trådstarter: Øv deg med å bruke enhetssirkelen. Etterhvert går det nesten automatisk (du ser hva svaret skal være med en gang)
Selvfølgelig vet ikke vi automatisk at [tex]\cos (\frac{3\pi}{2})=0[/tex]

Mente at vi "vet" det etter at vi har sett på enhetssirkel, som du forklarer her. :wink:
Svar