Integralet fra 0 til 1 : ln(1+roten av x) dx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

Realist1 skrev:Jeg er ikke noe flink til dette her, kan ikke noe mer enn det vi har lært i kapittel 1 i Sinus R2, men jeg tenkte jeg skulle prøve å forstå det likevel. Jeg kom hit:
espen180 skrev:[tex]2\int (u-1)\ln u \rm{d}u=\left(u^2-2u\right)\ln u-\int \frac{u^2-2u}{u}\rm{d}u [/tex]
Orker noen å forklare overgangen?
er vel en delvis integrasjon her...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
espen180
Gauss
Gauss
Sted: Trondheim

Realist1 skrev:Jeg er ikke noe flink til dette her, kan ikke noe mer enn det vi har lært i kapittel 1 i Sinus R2, men jeg tenkte jeg skulle prøve å forstå det likevel. Jeg kom hit:
espen180 skrev:[tex]2\int (u-1)\ln u \rm{d}u=\left(u^2-2u\right)\ln u-\int \frac{u^2-2u}{u}\rm{d}u [/tex]
Orker noen å forklare overgangen?
Det er delvis integrasjon. Generell formel er

[tex]\int u^\prime v \rm{d}x=uv-\int uv^\prime \rm{d}x[/tex]

Denne kan utledes fra produktregelen fra derivasjon.
flexdmath
Pytagoras
Pytagoras

Okei folkens ! Dette var massivt med hjelp. Selvfølgelig skal jeg ta eksamen opp igjen, det er ikke snakk om annet.

Igjen tusen takk for utregninger.

Mvh
Felix Anker Klein
flexdmath
Pytagoras
Pytagoras

Den interaktive utregnermaskinen kommer ikke frem til samme svar som fasit skal sier. Kan være jeg skrev det inn feil.

Alikevel blandt svarene er det en som har ført inn utregning som ender i rett svar.

Mvh
Felix
Svar