Hvorfor er et neg. tall gange et neg. tall lik positivt tall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
julrii
Noether
Noether
Sted: Jar

???

Jada, minus og minus blir pluss. Men hvorfor er det egentlig sånn? Kan det ha noe å gjøre med at arealet ikke kan bli negativt? Altså, dersom du ganger sammen to lengder i andre kvadrant av et koordinatsystem, så skal arealet av sidene være positivt?

Dette er noe jeg har lurt på lenge, fint hvis noen har noen forslag :P

Hilsen meg :wink:
Julian Riise
Karl_Erik
Guru
Guru

Om du tenker på negative tall som 'gjeld' vil [tex]3 \cdot (-2)[/tex] tilsvare at du får tre regninger på tre kroner hver, eller om du vil at du gir fra deg tre 'tokroner'. Da vil [tex](-3) \cdot (-2)[/tex] kunne tolkes som at du gir bort tre regninger på to kroner hver, som jo vil bety at du 'tjener' [tex]3 \cdot 2= 6[/tex] kroner. Det finnes dog flere veier til Rom, så bare du finner en måte å tenke på ganging med negative tall på som gir mening for deg er du forsåvidt i mål.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Jeg hadde aldri tenkt over det før du spurte om det nå. Det er jo egentlig ganske interessant :)

Her er ett bevis jeg hentet fra:
http://mathforum.org/dr.math/faq/faq.negxneg.html

x = ab + (-a)(b) + (-a)(-b)
x = ab + (-a)((b) + (-b)) (Faktoriserer ut (-a))
x = ab + (-a)(b - b)
x = ab + (-a)(0)
x = ab

Så kan vi gjøre det samme, bare vi faktoriserer ut (b).

x = ab + (-a)(b) + (-a)(-b)
x = b(a + (-a)) + (-a)(-b) (Faktoriserer ut (b))
x = b(a - a) + (-a)(-b)
x = b(0) + (-a)(-b)
x = (-a)(-b)

Dermed har vi vist at ab = (-a)(-b) :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
FredrikM
Poincare
Poincare
Sted: Oslo
Kontakt:

Man kan også tenke på -(minus)-operatoren som speiling av tallinjen om y-aksen. Altså at [tex]x \to -x[/tex]. Speiler man to ganger kommer man tilbake til der man var.

En aksiomatisk innfallsvinkel:

Hvis vi godtar følgende aksiomer:
1. a+b = b+a
2. Det eksisterer et tall 0 slik at a+0=a
3. Det eksisterer et tall (-a) slik at for hvert tall a er a+(-a)=0
Vi begynner med tallet (-a). Fra aksiom 3 er (-a)+(-(-a))=0. Legg så a til på begge sider:
(-a)+(-(-a))+a=0+a=a+0=a

Ved å bruke aksiom 1 og 3 har vi dermed at
(-(-a))=a

som var akkurat det vi ønsket oss fram til.

- - -

Jeg tenker som så at hvis man godtar kun de tre aksiomene ovenfor, så er man nødt til å godta at - -=+. Så er det bare å venne seg til det.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar