Er det mulig å få riktig svar?? Eller må man bare gjette...?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
julrii
Noether
Noether
Sted: Jar

Hei! :D

Jeg lurte på om noe forstår hvorfor jeg alltid får ulike parameterfremstillinger enn de som står i fasiten?! Er det fordi for eksempel et plan har uendelig mange punkter?

Eksempel:

gitt punktene: A (x,y,z), B (x,y,z) og C(x,y,z), finn parameterfremstillingen for alfa når alle punktene befinner seg i samme plan.

Fasiten velger alltid et annet punkt enn meg, og da ser parameterfremstillingen delvis annerledes ut!! :(

Tusen takk for svar! :D
Julian Riise
Karl_Erik
Guru
Guru

Hei! Parameterfremstillinger kan se veldig forskjellige ut. For eksempel beskriver parameteriseringene [tex][\frac 1 2 t, 5t][/tex] og [tex][t-0.5,10t-5][/tex] der [tex]t[/tex] løper fra negativ til postiv uendelig i begge tilfeller den samme linjen, men de ser likevel forskjellige ut. Derfor behøver du ikke tenke på det som står i fasiten som 'riktig' svar - selv om svaret ditt ser annerledes ut kan det være akkurat like riktig.
Svar