Tegne graf til sinus

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
laxlaxma
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 18/10-2006 16:09
Sted: oslo

Hei

Jeg skal tegne graf til funksjonen 3sin 2X

Jeg vet at 3 blir toppunkt fordi den står foran sin og at svingingene blir raskere enn vanlig pga det står 2x.

Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne ut hvor grafen treffer i x-aksen.
Hvordan skal jeg finne de punktene?

Er sikkert dum spørsmål og lett svar, men sitter helt fast nå :oops:
vto
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

sin(2x) krysser x-aksen nøyaktig dobbelt så mye som sin(x). Og 3-tallet bare forsterker utslaget. 3*0 er fortsatt 0.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Er aldri dumt å spørre, uansett om du føler spørsmålet er dumt. Vi har alle vært like grønn med trigonometriske funksjoner, så vi forstår deg godt her ;)

Finn ut når sin(2x)=0, verre er det ikke :)

Med et øyekast ser jeg hvertfall at 0 og [symbol:pi] er to nullpunkt (som svinger i fase). Den har et nullpunkt mellom disse, som vanligvis forekommer når x= [symbol:pi] i funksjonen sin(x). Derfor må dette nullpunktet være når x=[symbol:pi]/2.

Tror dette skal være rett. Er bare å øve med enhetssirkelen, jobbe med å forstå periodisiten i funksjonene og bruke det til å finne verdier, bunn- og toppunkt.
laxlaxma
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 18/10-2006 16:09
Sted: oslo

Ahh, for at vanlig sinx funksjon har nullpunkt i [symbol:pi] så blir det bare sinx=Pi/2
fordi det står 2x... Så riktig ut med faisetn, grafen går så vidt over 1,5.

Men den tredje nullpunktet ser til å være 2 [symbol:pi] , treffer sin funksjon alltid i 2 [symbol:pi] i slutten av fasen?

Og jeg skjønner ikke hvorfor det står i regelen at Nullpunkt X=0+ n* [symbol:pi]

Hva skal det hjelpe?

Du forklarte det veldig fort og mye bedre enn boka, så jeg tenkte bare å spørre om dette og få en logisk svar^^
vto
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Jepp, alle naturlige tall (hele, positive tall) ganget med 2[symbol:pi] gir et nullpunkt til sinusfunksjonen. Når x=2[symbol:pi] blir det sin(4[symbol:pi]), og det er lik 0.

Grunnen til at vinkelen er gitt med [tex]v=0+\pi\cdot n[/tex], er denne: [tex]2v=0+2\pi\cdot n[/tex] som er lik [tex]v=0+\pi\cdot n[/tex]. Sinus til en vinkel er 0 både når vinkelen er 0 og 180 grader, eller 0 og [symbol:pi]. Y-komponenten i enhetssirkelen er 0 i begge disse tilfelle. Derfor blir ethvert naturlig tall n ganget med[symbol:pi] et nullpunkt for denne funksjonen. Det er et spesialtilfelle for sin(2x).

Måtte edite litt. Hang ikke helt på greip deler av det jeg skrev :) Skal helst ikke forvirre, og når jeg da nesten blir det selv, er sikkert ikke forklaringen særlig god ;)
Svar