The "Help Glow, understand basic math, thread"

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Glow
Pytagoras
Pytagoras

I mattematikk boken leste jeg at jeg skulle dele alt på den Høyeste graden av x når jeg skulle regne ut grenseverdier med x som går mot uendelig. Men av en eller annen grunn ser dette kun ut til å virke på noen stykker, noen som har et tips eller to til å hjelpe meg i riktig retning?

Her er stykket:

[tex]\lim \limits_{x \to \infty } \left( {1 + \frac{2}{x}} \right)\left( {\frac{{x + 3}}{{2x - 1 \right)[/tex]

Dette er hva jeg har forsøkt hittil:

[tex]\lim \limits_{x \to \infty } \left( {1 + \frac{2}{x}} \right)\left( {\frac{{x + 3}}{{2x - 1 \right)[/tex]

jeg deler alt på høyeste grad av x som læreboka sier og får, feil svar...

[tex]\lim \limits_{x \to \infty } \left( {\frac{1}{x} + \frac{{\frac{2}{x}}}{1}} \right)\left( {\frac{{1 + \frac{3}{x}}}{{2 - \frac{1}{x}}}} \right) = {\lim }\limits_{x \to \infty } \left( {0 + 0} \right)\left( {\frac{{1 + 0}}{{2 - 0}}} \right) = 0[/tex]

desverre viser dette seg å være feil, jeg har gjort flere forsøk, men føler jeg experimenterer her, og det er jo kanskje ikke det beste her.
"if you can't shine, glow"
Audunss
Jacobi
Jacobi

Du skal gange oppe og nede på X, så når du deler 1 på x får du feil. I en slik oppgave ville jeg heller prøvd å delt opp uttrykkene, da får du bedre oversikt over hva du faktisk har.
Glow
Pytagoras
Pytagoras

hmm mener du gange alle leddene i regnestykket med x? eller bare brøkene, eller kun den første brøken?
Audunss
Jacobi
Jacobi

Jeg mener at på bare brøkene skal den dele regelen brukes, fordi grunnen til at den virker er at når du deler alle leddene på x, over og under brøksterken, gjør du ingenting med selve brøken, når du deler 1 på x forandrer du stykket,
Glow
Pytagoras
Pytagoras

aha, tusen takk for tipset, når jeg gjør det går den faktiskt opp, deilig følelse etter mye frustrasjon. :D
(feeling smug)

8-)
Svar