Heisann!
Har en likning her:
b = v * (0,2 + 0,02 log v )
Finn v uttrykt med b.
(I likningen brukes den briggske logaritmen).
Logaritme-likning
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Riemann
- Sted: Trondheim
Del hele greia med parentesen på venstre siden og da får du jo v alene og b som parameteren i likningen din..
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Problemet er at du har "v" utenfor parantesen, mens du har "log v" inni parantesen. Er det mulig å få likningen slik at man får v alene på venstre siden, kun uttrykt med b.meCarnival skrev:Del hele greia med parentesen på venstre siden og da får du jo v alene og b som parameteren i likningen din..
Hvis b = 50. Hvordan regner man da ut v?
-
- Riemann
- Sted: Trondheim
Ahh, litt på kjøret i helgen.. Men da vil du jo alltid får noe opphøyd i 10 eller log og ikke oppnå v alene...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Du vil ikke klare å få v alene uten å bruke funksjoner langt utenfor VGS-pensum. Den ofte siterte Lambert-funksjonen er hva du trenger http://en.wikipedia.org/wiki/Lambert_W_function
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Ok, det var det jeg egentlig ville få bekreftet.meCarnival skrev:Ahh, litt på kjøret i helgen.. Men da vil du jo alltid får noe opphøyd i 10 eller log og ikke oppnå v alene...

Er ingen oppgave fra noen bok, det er en likning for å regne om volum til bruttotonnasje på skip (http://no.wikipedia.org/wiki/Bruttotonn). Med mitt sertifikat kan jeg føre båter opp til 50 bt, og med min matematikkinteresse og toppkarakter fra 3MX trodde jeg at jeg skulle klare å regne ut hvor stort volum båten kunne ha, men så fant jeg ingen elegant måte å gjøre det på, uten å bruke graf-funksjon på kalkulator... Da ser det ut som om 50 bruttotonn tilsvarer ca. 203 kubikkmeter (innvendig hulrom).
Uansett, takk for svar!