Hei!
Fikk i dag igjen matte tentamen. Var meget fornøgd med prøven og fikk karakteren 5. Etter ein slapp vinter, så presterte jeg å få en 2`er på ei prøve og den andre en 4`er. Etter hva jeg har hørt så skal matte baserer karakteren på den kunnskapen en student har når han slutter i faget. Er dette tilfellet? Syns det er meget urettferdig mht at andre som fikk en dårligere tentamenskarakter ligger ann til å få en 5`er. Er det noen VGS-lærere som kan hjelpe meg med dette?
Mvh
Coruscus
Grunnlag for karakter!
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
Men kommer ann på om alle gjør dette da.. 

Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Grothendieck
- Innlegg: 828
- Registrert: 13/10-2007 00:33
Her er litt informasjon angående klaging på standpunktkarakter som jeg fant:
3. Klage på standpunktkarakter i fag eller på vedtak om ikke å sette standpunktkarakter i fag (§ 5-12)
(Hvis du vil klage på den faglige vurderingen av dine prestasjoner, må du gjerne gjøre det. Slike klager vurderes og avgjøres endelig av faglærer og rektor.)
Hvis du vil at klagen skal gå til fylkets Klagenemnd, kan du IKKE klage på den faglige vurderingen av dine prestasjoner.
Klagenemnda skal kun vurdere om Forskriftens bestemmelser om fastsettelse av standpunktkarakter har vært fulgt. Disse er beskrevet i §§ 4-4 til 4-12
Standpunktkarakteren er et uttrykk for den kompetansen du har i faget på det tidspunkt karakteren settes, altså ved avslutningen av opplæringen.
Det betyr bla:
Standpunktkarakteren er IKKE et uttrykk for din INNSATS eller AKTIVITET i faget. Den kommer til uttrykk i karakteren i Orden.
Standpunktkarakteren er IKKE et GJENNOMSNITT av de karakterene du har fått gjennom skoleåret.
Standpunktkarakteren kan IKKE bygge på en enkelt prøve som bare måler DELER AV ELEVENS KOMPETANSE i faget.
Standpunktkarakteren skal uttrykke elevens mestring i forhold til DE SAMLEDE KOMPETANSEMÅL i læreplanen i faget.
Det skal IKKE tas hensyn til dine individuelle forutsetninger. Standpunktkarakteren skal kun måle kompetansen i forhold til kompetansemålene i Læreplanen. Dine forutsetninger skal hensyntas gjennom tilpasning av opplæringen.
Det er ikke lenger anledning til å praktisere ”vekting” mellom fag. (”Vekting” ble tidligere benyttet når faglærerne var usikre på karakteren i to av elevens fag. Da ble den ene karakteren satt opp og den andre ned.)
Standpunktkarakteren er et uttrykk for den kompetansen du har i faget i forhold til læreplanens kompetansemål på det tidspunkt karakteren settes, altså ved avslutningen av opplæringen. (I allminnelighet ved slutten av året, eller ved ploging: når opplæringen avsluttes.)
Du kan ikke få en dårlig standpunktkarakter fordi du ikke har levert oppgaver eller ikke deltatt på prøver. Resultatet av at du ikke har levert oppgaver eller ikke deltatt på prøver kan – i alvorlige tilfeller – bli at du ikke kan få standpunktkarakter.
Du kan ikke få en dårlig standpunktkarakter bare under henvisning til at du har hatt høyt fravær. Det er kompetansen din som skal vurderes, ikke fraværet. Høyt fravær kan selvfølgelig medvirke til lav kompetanseoppnåelse, men det må dokumenteres for å kunne få innvirkning på standpunktkarakteren. Høyt fravær i seg selv kan imidlertid – i alvorlige tilfeller – resultere i at du ikke får standpunktkarakter.
Men da må du først ha fått et skriftlig varsel om at det har oppstått tvil om du kan få standpunktkarakter i faget. Og dette skriftlige varslet skal du ha fått straks denne tvilen oppstår, og så tidlig at du har mulighet for å rette på forholdet.
Når du klager på standpunktkarakter:
Klagenemndas oppgave er altså å vurdere om en del formelle krav til fastsetting av standpunktkarakter har vært fulgt. Klagenemnda har ikke anledning til - og heller ikke forutsetning for - å vurdere hvorvidt faglæreren har satt en ”riktig” eller ”rettferdig” standpunktkarakter, sett i forhold til din kompetanse i faget.
Det skal innhentes uttalelser fra faglærer med begrunnelse for karaktervedtaket og fra rektor om saksbehandlingen ved skolen. Du skal ha kopi av disse uttalelsene, og du skal ha anledning til å kommentere dem skriftlig. Dette sendes – sammen med din klage – til fylkeskommunens klagenemnd.
Dersom Klagenemnda finner at klageren skal få medhold, blir standpunktkarakteren opphevet og saken sendes tilbake til skolen. Der skal rektor og faglærer foreta en ny vurdering, og rektor setter endelig karakter. Det tilligger altså ikke Klagenemnda å sette ny karakter. Den endelige karakteren kan i prinsippet bli den samme som, eller dårligere eller bedre enn den karakteren det er klaget på. Det er opp til rektor. Den endelige karakteren kan ikke påklages.
Du kan ikke klage på terminkarakter i fag.
De gir deg vel så god karakter de kan gi. Hvis du f.eks bare får 6'ere gjennom hele året og er uheldig og får en 3'er på tentamen, så gir de deg sikkert en 5'er?
Og motsattm hvis du bare får 3'ere hele året og 6 på eksamen, så resulterer dette også i en 5'er.
Sånn jeg ville trodd det var i hvert fall.
Og motsattm hvis du bare får 3'ere hele året og 6 på eksamen, så resulterer dette også i en 5'er.
Sånn jeg ville trodd det var i hvert fall.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Tja. Jeg går VG1, og vi har i geografi og naturfag fått tilbud om muntlige høringer i gamle temaer. Om vi vil benytte oss av dette vil vurderingen vi får på den muntlige høringen erstatte den 'gamle' karakteren samme hvilken som er høyest. Han sier at dette er i tråd med opplæringsloven og begrunner det med at det er kompetansen på slutten av kurset som skal telle ved standpunktskaraktersetting, så om vi tar det han sier for god fisk virker det rimelig at en toer i dag teller mer enn en femmer for et halvt år siden. Selvfølgelig kommer nok dette litt an på akkurat hvor store prøvene var, hva de handlet om og når de fant sted.Markonan skrev:De gir deg vel så god karakter de kan gi. Hvis du f.eks bare får 6'ere gjennom hele året og er uheldig og får en 3'er på tentamen, så gir de deg sikkert en 5'er?
Og motsattm hvis du bare får 3'ere hele året og 6 på eksamen, så resulterer dette også i en 5'er.
Sånn jeg ville trodd det var i hvert fall.
-
- Grothendieck
- Innlegg: 828
- Registrert: 13/10-2007 00:33
Nja, på vår skole så får vi karakterer ut i fra hvordan vi presterer i hvert kapittel, i forhold til læreplan målene. Så hvis tentamen ikke dekker kapittel x, så er det hvordan du presterte på kapittel x tidligere på året som teller.
Om du skal tolke regelverket ordrett kan man jo legge merke til atplutarco skrev:Konklusjonen er dermed at dersom man skal tolke regelverket ordrett trenger man kun sette seg inn i temaet som undervises i siste del av kurset. Resten kan man gi blaffen i og likevel få god karakter. Høres flott ut...
, så man skal ha kunnskaper om alle temaer i kurset for å få en god karakter. Det det dog betyr er at om du presterer dårlig på en prøve om f.eks. trigonometri i starten av året og senere gjør det mye bedre i en ny prøve i samme tema skal man legge mest vekt på den nyeste vurderingen når man setter karakteren.Standpunktkarakteren skal uttrykke elevens mestring i forhold til DE SAMLEDE KOMPETANSEMÅL i læreplanen i faget.
Det er faktisk helt sant, Markonan, men så er det nå en gang sånn at i de fleste tilfeller så er det ferdigheter i faget som avgjør dette lærer-elev-forholdet. Men man kommer ikke unna at læreren har et ansvar for å sette en subjektiv karakter som blir stående ved elevenes utdanning, egentlig for alltid.
Det du presterer etter første termin er vel i grunn det som er avgjørende for sluttkarakteren din, uansett hvilket fag du har. For det viser jo i hovedsak sluttkompetansen din, som læreren dømmer ut fra for å fastsette den endelige karakteren på deg.