Hva er restdivisjon?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
gratis
Noether
Noether
Sted: Trondheim

Takker for masse nyttig informasjon fra alle sammen. Har lest igjennom endel tråder og fått svar på ting jeg lurte på. Så tusen takk! :)

Har nå fått på plass de 3 verktøyene man trenger for å løse de fleste integral i R2 matematikken. Men kom over en oppgave jeg ikke helt forstår;

[tex]\frac{2x%20-3}%20{x%20-2}[/tex]

Ingen av de 3 verktøyene hjalp meg her. Har fått tips om restdivisjonm, hva er det?
Gløshaugen :)
meCarnival
Riemann
Riemann

Kan vel forenkles noe så kan du prøve deg på nytt...

[tex]\int \frac{2x-3}{x-2} = 2\int \frac{x}{x-2}-3\int \frac{1}{x-2}[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
mrcreosote
Guru
Guru

Jeg forstår det som du skal integrere uttrykket?

Du kan utføre en polynomdivisjon siden teller og nevner har samme grad, men her er et annet lite triks som ofte virker: Å legge til 0 forandrer ikke på noe, og hvis vi legger til 0 som -1+1 i telleren, får vi [tex]\frac{2x-3-1+1}{x-2} = \frac{2x-4}{x-2}+\frac1{x-2} = 2+\frac1{x-2}[/tex] som forhåpentlig går greit å integrere.
gratis
Noether
Noether

Ja det siste trikset der stemmer jo selvfølgelig, takker for tipset. Den den klarer jeg nok å integrere, takk!
Gløshaugen :)
Svar