Mine svar på oppgave 10:
e)
Hvis du har tegnet grafen i oppgave d), så ser du at y-verdiene er ganske små. Type 0,1 , 0,2 og 0,3. Siden dette i oppgave e-g skal ganges med 1000, blir verdiene altså 100, 200 og 300. Når du skal finne 200 par ski per måned, tar du bare og tegner en vannrett strek fra y=0,2 bort til grafen, og deretter loddrett ned til du ser hvilken x-verdi dette gjelder for.
Du kan lett kontrollere dette på kalkis. Har du Casio som meg, så gjør du slik:
tegner grafen, stiller inn på et pent V-window, f.eks. X fra 0-12 og Y fra 0-0,5. Så Trykker du på Shift, F5, F6, F1 og skriver 0,2 og trykker EXE. Da finner den det første punktet. Når den har funnet det, trykker du på knappen "høyre" på det der "joypad" greiene oppe til høyre. Da søker den videre og finner neste gang de selger 200 par ski per måned. Så vidt jeg husker var svaret på denne oppgaven to forskjellige x-verdier.
f)
Setter den deriverte lik null, og får da x-verdien som forteller når salget var størst. Denne settes bare inn i S(x) for å finne ut hvor stort salget var.
g)
Akkurat samme som f), bare at det er den dobbeltderiverte som skal settes lik null.