Spørsmål ang. muntlig eksamen i 2FY

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MrB
Noether
Noether

Hei

Jeg vet at dette er et matteforum, men regner med at mange her inne sikkert har hatt 2FY - så jeg håper det er greit at jeg poster denne her. :)

Det har seg slik at jeg skal ha muntlig eksamen i fysikk den 4. mai, og jeg har mulighet til å jobbe med fysikk stort sett hver dag frem til dette. Så hvordan disponerer jeg tiden best mulig? Lese, lese, lese? Gjøre masse oppgaver? Skrive notater og pugge disse? Lage foredrag fra hvert kapittel?

Hva blir man spurt om på en muntlig fysikkeksamen? Er det viktig å kunne utlede formler? Får man konkrete oppgaver?

På forhånd takk. :)
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Sted: Tønsberg

skal nøyaktig det samme jeg og. har ikke lest ferdig boka en gang... need help!

edit: har hørt at du kanskje må utføre forsøk fra studieheftet, har ikke fått kjøpt den en gang, så stoler litt på flaksen...
2. år Prod. ingeniør
Sonic
Noether
Noether

Mulig jeg har feil, men på en muntlig eksamen er det vel forståelsen av fysikk som blir satt på prøve.

Vil tippe at figurer vil hjelpe en god del. Ved en problemstilling tegn figur og forklar krefter, fart etc ut i fra denne.

Overganger fra "rette" bevegelser til sirkel bevegelse: F = ma = mg = (mV^2)/r

Uavhengighet ved x-retning og y-retning (dekomponering av krefter, fart etc)

Du nevner utledning av formler, forståelsen av fysikk er vel nettopp den at du kan sette opp et riktig uttrykk for en problem stilling ved bruk av kjente "formler". Som nevnt tidligere, start med en figur av problemstillingen, ut i fra figuren vil du fort se rettningen av krefter, fart etc.

Eksempel:

En kloss blir trukket av en kraft K og har friksjon Ff, på tegningen din vil "pilene" til K og Ff pekke hver sin vei.
Altså: +K og -Ff ==> K - Ff = ma

Har du først klart å sette opp en problemstilling ved hjelp av "bokstavregning" så er input av tall verdier et rent kalkulator arbeid
PS: Sjekk alltid at dimensjonene stemmer. Skal du finne fasrt så bør svaret komme ut i m/s, Krefter i N osv.

Har ikke hatt muntlig eksamen i fysikk selv, men dette er gode tips likevel

:D
meCarnival
Riemann
Riemann
Sted: Trondheim

Hatt bare kjemi, men da fikk jeg 20 min og tema jeg skulle opp i..

Fikk også ark under forbredelsene, men brukte det minimalt.

Fikk ark under prøven. Gjorde flere oppgaver, forklarte veldig mye, hvorfor er det sånn og masse muntlige spørsmål hele veien... Dette var forkurs..
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
ettam
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Sonic skrev: Overganger fra "rette" bevegelser til sirkel bevegelse: F = ma = mg = (mV^2)/r

Uavhengighet ved x-retning og y-retning (dekomponering av krefter, fart etc)
Dette er ikke lærestoff i 2FY/F1, men i 3FY/F2.
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Sted: Tønsberg

tenker det er bra å kunne svare på alle de "prøv deg" spm til hvert avsnitt på strak arm. Forståelse tror jeg er mest viktig av alt, at du kan gjøre rede for og drøfte temaer som ikke stor skrevet i boka.
2. år Prod. ingeniør
Svar