Hvorfor stoler mange elever blindt på kalkulatorsvar?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
matemonika
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 10/12-2002 12:54

Hei!

Jeg holder på med et prosjekt i matematikk, og trenger tips til relevant litteratur for å finne svar på problemstillingen!

"Hvorfor stoler mange elever blindt på kalkulatorsvar?" :?:

Jeg studerer ved høgskulen i Volda, men dette prosjektet kjører vi på videregående nivå!

Svært takknemlig for hjelp til litteratur, men også til erfaringer og refleksjoner ang problemstillingen!
mvh

matemonika
Kjartan Mikkelsen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 10/12-2002 12:58
Sted: Rælingen

Har ikke noe litteratur til deg, men jeg kan da drodle litt.

Regner med at man stoler på kalkulatoren fordi den faktisk gjør det du ber den om. Legger sammen riktig og trekker fra riktig. Problemet er vel å tolke svaret. Som kjent er Garbage in = Garbage out. Tror dette kan være vanskelig å forstå. Hvis man ikke har noe forhold til de størrelsene man putter inn, så er det ikke vanskelig å skjønne at man ikke har noe forhold til det som detter ut.

Etterhvert er ikke dette bare et problem med kalkulatorer. I dag har vi jo både regneark og andre dataprogrammer som hjelper det med regninga. Man ser de samme symptomene "lenger opp i systemet" også. Simuleringer i datamaskiner gjør at man kan bygge oljeplatformer, fly, hus, kraftfosyningsanlegg, atomreaktorer og mye annet bare basert på matematiske modeller. Siden datamaskinen sier at resultatet er riktig, så er det riktig. Og så finner man ut at man gjorde noen feil forutsetninger :(

Tipper kalkulatorgenerasjonen får noen ubehaglige oppdagelser der. Jeg har hvertfall fått noen aha opplevelser i "real-life"....

Mvh,

Kjartan
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Hyggelig å se at vi har andre brukergrupper enn ungdomsskolen og vgs!
Alle som arbeider med matematikk i skolen har nok tanker om problemstillingen, men det kunne være svært interesant å høre synspunkter fra elevene først. Så herved oppfordrer jeg alle som føler seg kallet til å si noen visdomsord om sin "kjære?" kalkulator og bruken av den; ordet er fritt!

MVH
Kenneth Marthinsen
kurtmik
Guru
Guru
Innlegg: 10
Registrert: 12/12-2002 18:35
Sted: Egersund

Det har noe med sjøltillit å gjøre. Og undervisning.

I matematikk har en ofte lært at det finnes ett riktig svar. Og ditt svar er ikke alltid dette. Kalkulatoren treffer oftere et riktig svar, unntatt ved brøkregning (hvis den ikke gjgir svar som brøk, da).

Riktig svar har vært målet i matte, ikke læring, kreativitet og oppdagerglede. Det siste ville ha fremmet sjøltilliten.

Vi som arbeider med bedre læring i matematikk, er organisert i Landslaget for Matematikk i Skolen. Se www.lamis.no

Jeg er også med i ei ressursgruppe for Ingvill Holden i Trondheim. Hu har holdt kurs for mange lærere og vist dem at glede, undring og opplevelse er viktig. Vil du vite mer om slike lærere som meg, så se oss på www.matematikksenteret.no (Jeg har skjegg)

Vel, jeg ble medlem her i dag, men dette virker nyttig, så jeg kommer nok igjen :roll:
Hilsen Kurt Klungland,
Sørvestlandets matematikk-guru
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Jeg er helt enig med kurtmik. Matematikktimene på barneskolen er et stort svart hull i huekommelsen min. Det eneste jeg kan huske nå er årevis med terping på ganging og deling.
Jeg ble aldri matematiker. :(
Kalkulatoren burde vaere et vidunderlig hjelpemiddel som oppfordrer til å strekke seg lenger tidligere.

Med sjefens tillatelse er kurtmik herved offisielt oppnevnt til Guru på matematikk.net
kurtmik
Guru
Guru
Innlegg: 10
Registrert: 12/12-2002 18:35
Sted: Egersund

Peer, lyver du?

Nei, jeg ser at jeg har fått fiiiint kvitt skjegg. Slik er det snart i virkeligheten, sjøl om flertallet av hårene enda er sorte.

Men den som har elever, får grått hår.

Det var et kjekt nettsted dette her, og for dere som er glad i å løse oppgaver kan jeg nevne følgende:

:D www.alega.se med Månadens klurigheter under Einstein. Her har jeg tilogmed fått 2.klassinger til å vinne en oppgave, som vel var vanskeligere enn vanlig for småskolen.

:D www.kappabel.com har ukentlige oppgaver som legges ut hver mandag, for mellomtrinnet og oppover. Også der har mine elever sanket premier.

:D www.math.ntnu.no/abel har oppgaver på 2 nivåer. De vanskeligste der klarer heller ikke jeg, sjøl om jeg elsker slikt. Både dattera mi og jeg har vunnet Abel-krus der.

Det er den slags oppgaver jeg liker. Favoritten min er forresten Firsovs olympianøtt. (Jeg har enda ikke sett på oppgavesidene her på matematikk.net.)

:lol: En rettelse til slutt: Ingvill Holden og co har fjernet bildet av meg på framsida til www.matematikksenteret.no
:P Men jeg får vel tåle å vike for en undervisningsminister :P
(Forresten har jeg allerede funnet knappen for å gå inn og rette mitt eget innlegg. Ikke dårlig!)
Hilsen Kurt Klungland,
Sørvestlandets matematikk-guru
ahdrage
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 12/11-2002 19:19

Jeg går i grunnkurs på VGS.
Min erfaring er at du tror at du taster inn rett (For det blir jo rett svar så lenge du taster inn rett) men så taster du feil uten at du merker det. Og da stoler du også automatisk på svaret.
Men jeg bruker å dobbel sjekke 3 ganger :lol:
kurtmik
Guru
Guru
Innlegg: 10
Registrert: 12/12-2002 18:35
Sted: Egersund

"Men jeg bruker å dobbel sjekke 3 ganger"

I stedet for å regne det samme 6 ganger, vil jeg heller ha brukt regneark! :wink: :wink:
Gjest

administrator skrev:Hei!
Hyggelig å se at vi har andre brukergrupper enn ungdomsskolen og vgs!
Alle som arbeider med matematikk i skolen har nok tanker om problemstillingen, men det kunne være svært interesant å høre synspunkter fra elevene først. Så herved oppfordrer jeg alle som føler seg kallet til å si noen visdomsord om sin "kjære?" kalkulator og bruken av den; ordet er fritt!

MVH
Kenneth Marthinsen
Altså det er best med kalkulatoren , den gir deg svaret.. og jeg føler meg hjelpeløs uten
SeverN
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 26/02-2006 19:41
Sted: En kaffekjele

Jeg går i 8. og har ikke noen bruk for kalkulator for å få regnet et stykke ennå. Tar enten stykkene i hodet eller setter de opp. Men jeg ser at på prøver og slikt(der jeg ikke bruker kalkis) så har store deler av resten av klassen stort behov for kalkis.
Mor di e mann! Å far din veit d!
rosin
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 22/04-2006 18:36
Sted: Norge;)

Kalkulatoren er en god venn... Jeg bruker den alltid, på hvert eneste regnestykke. Hvis vi skal vise utregning, ja da dobbeltsjekker jeg med kalkulatoren. Men det er jo viktig å kunne regne uten kalkulator også, og jeg kan det. Grunnen til at jeg bruker kalkulatoren så ofte, det er fordi den sparer meg for veldig mye tid. Når jeg tenker over det så stoler jeg på den også. Kanskje ikke så rart, men jeg passer alltid på å trykke inn de rette tallene!

Dessuten er jeg enig i det med matematikk i barneskolen. Dårlig. Lærte jo det grunnleggende, men det ble likevel for slapt med lærere uten spesialisering.
Hei!

Nivå: VG1
coolcehb
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 09/05-2006 18:59

se tråden min "Kalkulator og Prosentregning" for et eksempel på hvorfor man IKKE alltid skal stole på kalkulatorsvar...
Svar