Hvor mye vann ? Hjelp please! det haster!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Cecilie_16

Jeg har svarene på oppgaven, men jeg vet ikke hvordan man skal komme fram til svarene ( altså hvordan regnestykket skal se ut ) , fordi jeg har fasiten , der det ikke står fremgansgmåten:

Oppgaven:

Håkon har kjøpt en kartong konsentrert juice. Den inneholder 2,5 dl som skal blandes med vann slik at han får 1 liter ferdig blandet juice.

a) hvor mye vann må han tilsette? Svar: 7,5dl.
b) Hvor mange deler vann bruker han til en del konsentrert juice?
Svar: 3 deler.
c) et glass tar 1,5 dl. Hva blir prisen pr glass utblandet juice når den konsentrerte juicen kostet 8,40kr? Svar: 1,05 kr.


Så...er det noen som kunne hjulpet meg med å finne ud hvordan de har kommet fram til svarene ?? Hadde vært til stor hjelp, takk på forhånd :)
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

a) Skal Håkon få en liter juice, må han tilsette

1 liter - 2,5 dl = 10 dl - 2,5 dl = 7,5 dl vann.

b) Literen med juice består av 2,5 liter juicekonsentrat og 7,5 liter vann. Altså er blandingsforholdet mellom disse to ingrediensene juicen består av

2,5/7,5 = 1/3.

c) Literen med juice koster 8,40 kroner. Dermed koster 1 dl juice 0,84 kroner. Dermed koster 1,5 dl juice

1,5*0,84 kr = 1,26 kr.

NB: For at man skal få fasitsvaret på 1,05 kr, må et glass romme 1,25 dl. Er dette korrekt?
Gjest

Tuuuuuuuuuuusen takk :D

Men du? Hvordan fant du ut at hvis literen med juice koster 8,40 kroner da må 1 dl juice koste 0,84 kroner? Gjorde du liter om til dl?..Hvordan klarte du det? :oops:

Takk på forhånd :D
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Husk at 1 liter (l) tilsvarer 10 desiliter (dl). Siden 1 liter juice koster 8,40 kr, må altså 1 dl juice koste 8,40 kr/10 = 0,84 kr.
Cecilie_16

Tuuuuuuuusen takk :D Nå kjønte jeg det...

Er du mattegeni Solar Plexsus? lr er det bare jeg som er sinnsykt dårlig i matte :roll: :wink:

Har du oxo eksamen imorgen?
Just me

Hvor mye er 3,5 dl?
Svar