dette blir en rar forklaring ettersom ejg ikke har sjansen til å legge inn bilde av oppgaven, men se for dere at det er et bilde av:
en rettviklet trekant der arealet av firkanten er gul og det er to halvsirkler som er på hver katet. Halvsirklene har et tomt felt helt i midten av seg. (ja jeg vet det er en vanskelig forklaring)
Oppgaven lyder slik:
Vis at det blå området på tegningen har samme areal som det gule.
Det er lurt å starte med å vise at arealet av den store halvsirklen
er lik summen av arealene av de to små halvsirklene.
enda et dumt stykke med dum forklaring
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ja det ble litt vanskelig. Hvordan er disse to halvsirklene plassert på hver katet og hvor er dette blåe feltet? Er halvsirklene på innsiden eller utsiden av trekanten?
Og, mener du trekanten der det står "arealet av firkanten er gul"?
Og, mener du trekanten der det står "arealet av firkanten er gul"?
-
- Sjef
- Sted: Sarpsborg
Litt uklart det her..
Skal de hvite feltene illustrere deler av en halvsirkel med sentrum midt på hypotenusen?
KM
Skal de hvite feltene illustrere deler av en halvsirkel med sentrum midt på hypotenusen?
KM
-
- Sjef
- Sted: Sarpsborg
Ja, da er vel oppgaven definert.
KM
KM
Begynner med å vise at arealet av de to små halvsirklene er det samme som arealet av den store.
Jeg kaller katetene a og b, hypotenusen c.
Jeg kaller arealet av den gule for G, den blå B, stor halvsirkel S, små halvsirkler L.
Først må vi huske pytagoras: a[sup]2[/sup] + b[sup]2[/sup] = c[sup]2[/sup]
Arelalet av S er gitt ved 1/2 [pi][/pi](c/2)[sup]2[/sup], hvis vi setter inn for c[sup]2[/sup] blir det 1/2 [pi][/pi] (a[sup]2[/sup]+ b[sup]2[/sup])/4
Arealet at L er gitt ved 1/2 [pi][/pi] ((a/2)[sup]2[/sup] + (b/2)[sup]2[/sup])
Vi ser her at S = L.
Vi ser av figuren at vi kan finne arealet av det blå ved å ta (der det inni parentesen er det hvite tomrommet):
B = L - (S - G)
B = L - S + G
Vi har allerede vist at S = L. Da står vi igjen med:
B = G, som var det vi skulle vise
Jeg kaller katetene a og b, hypotenusen c.
Jeg kaller arealet av den gule for G, den blå B, stor halvsirkel S, små halvsirkler L.
Først må vi huske pytagoras: a[sup]2[/sup] + b[sup]2[/sup] = c[sup]2[/sup]
Arelalet av S er gitt ved 1/2 [pi][/pi](c/2)[sup]2[/sup], hvis vi setter inn for c[sup]2[/sup] blir det 1/2 [pi][/pi] (a[sup]2[/sup]+ b[sup]2[/sup])/4
Arealet at L er gitt ved 1/2 [pi][/pi] ((a/2)[sup]2[/sup] + (b/2)[sup]2[/sup])
Vi ser her at S = L.
Vi ser av figuren at vi kan finne arealet av det blå ved å ta (der det inni parentesen er det hvite tomrommet):
B = L - (S - G)
B = L - S + G
Vi har allerede vist at S = L. Da står vi igjen med:
B = G, som var det vi skulle vise