Innskrevet sirkel i likesidet trekant

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
obelix
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 02/02-2022 21:20

Hei,
Jeg prøver å finne avstanden fra kanten av sirkelen til vinkelen, der den eneste opplysningen jeg har er radius til sirkel.
For å resonnere meg frem til svaret, lager jeg en hjelpetrekant, som jeg "antar" også er likesidet, slik at jeg da vet avstanden mellom ytterkant av sirkel til vinkel B blir lik radius på sirkelen.

Sliter dessverre med å regne meg frem til dette svaret, og hovedproblemet er at jeg ikke kan "bevise" at hjelpetrekanten faktisk er likesidet. Er det en lettere metode for å finne svaret?

https://ibb.co/pQjvdQb bilde
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Ut fra tegningen du har laget, går jeg ut fra at oppgaven er å finne avstanden fra tangeringspunktet mellom siden i trekanten og sirkelen, (med radius r = 40) , som er innskrevet i trekanten, til et av hjørnene i trekanten, ( på din tegning hjørne B). Ut fra symmetrien, må trekanten være likesidet. Kall sentrum for S og tangeringspunktet for T. Da må $< BST = 60^0$.
Svar