Forvirret av multiplikasjon/gange

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
JammJ
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 30/01-2021 23:31

Jeg holder nå på å gå igjennom boken "Matematikk på Nytt" av John Haugan. Veldig bra så langt, men idag kom jeg til multiplikasjon og er veldig forvirret i hvilken rekkefølge man skal gange.

Legger til et bilde:

Bilde

Er helt forvirret nå. På første eksempelet ganges 12 med 4 og så 12 med 3...men på neste eksempel ganges IKKE 56 med 5, men 6 med 5? Må inrømme at jeg ikke har peiling på hva som foregår.

Skal gange være satt opp sidelengs som i dette eksempelet? Eller skal man sette opp nedover? 53
x34
SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 148
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

Hei ,
På første eksempelet ganger du 4 med 12 så 3 med 12 og det samme skjer på andre eksempelet at du ganger 5 med 56 så 4 med 56.
Og selvfølgelig når du ganger for eksempel 5 med 56 ganger du 5 først med 6 så med 5.
Så vi begynner med enere på andre tall så tiere osv.
Si fra om du det er noe mer du lurer på.
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Svar