1. kvadratsetning med brøk

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
miplmudi

Hei. Jeg har fått denne oppgaven på skolen: (1/2 x +2)^2. Har sett på videoene om kvadratsetningene på udl.no mange ganger, og skjønner sånn midt på treet hva det går ut på. Men med en gang brøk kommer inn i bilde skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd ganske lenge nå. Håper på svar:)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

$\left( \frac12x + 2\right)^2 = \underbrace{\left( \frac12x\right)^2}_{a^2} + \underbrace{2 \cdot \frac12x \cdot 2}_{2ab} + \underbrace{2^2}_{b^2} = \frac14x^2 + 2x + 4$

Ga det mening?
Bilde
miplmudi

Ja, det ga litt mer mening. Jeg begynte å lure på om jeg skulle gange 2'eren i brøken med alle leddene slik at den blir ganget ut :lol: Takk for svar.
miplmudi

Et siste spørsmål, haha. (x+1)^(2)-(x-1)^(2)+2(x-1)(x+1) = 2x^2+1 ?
miplmudi

miplmudi skrev:Et siste spørsmål, haha. (x+1)^(2)-(x-1)^(2)+2(x-1)(x+1) = 2x^2+1 ?
Først regner jeg ut parentesene. De to første med kvadratsetningene, og de to siste ganger jeg sammen.
(x²+2x(1)+1²)-(x²-2x(1)+1²) + 2x²+x-x-1

x²+2x+1-x²-2x+1+2x²-1

Så trekker jeg sammen.
x²-x²+2x²+2x-2x+1+1-1

=2x²+1

Blir dette riktig?
miplmudi

Nei nå tror jeg at jeg fikk det til! Svaret er feil fordi jeg tror det blir 2x²+4x-2. Jeg trodde at når jeg utførte kvadratsetninger oppløste parentesene seg. Men når jeg lot de være ble fortegnene annerledes, og riktig (antar jeg). De to siste parentesene må jeg regne ut til en parentes for å så gange 2 med den. :D
Gjest

miplmudi skrev:Nei nå tror jeg at jeg fikk det til! Svaret er feil fordi jeg tror det blir 2x²+4x-2. Jeg trodde at når jeg utførte kvadratsetninger oppløste parentesene seg. Men når jeg lot de være ble fortegnene annerledes, og riktig (antar jeg). De to siste parentesene må jeg regne ut til en parentes for å så gange 2 med den. :D
Eller bare bruke konjugatsetningen :lol:
Svar