Formlikhet

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Himika

Hei, jeg sitter fast på en formlikhet oppgave. Det er to trekanter som krysser hverandre. Oppgaven finnes på maximum 10 oppgavebok. Det er oppgave 2.158 på s. 78. Kan dere hjelpe meg? Jeg har kommet fram til at trekant ABC ~ AFE, og trekant ABD ~ FBE. Og jeg har regnet ut ved hjelp av Pytagoras at linjen DB er 13,4cm og AC er 14,4cm.
Trenger hjelp så fort som mulig.

Kan noen fortelle meg hvordan man setter inn bilde? Da kan jeg sette inn oppgaven her.

Mvh
Himika

https://issuu.com/gyldendalnorskforlag/ ... gavebok_bm
Himika

Jeg mente side 73
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Himika skrev:Jeg mente side 73
hvis vi ser bort fra formlikhet, kan 2.158 løses slik:

[tex]\frac{1}{x}=\frac{1}{6}+\frac{1}{8}\\ \\ 48=8x+6x=14x\\ \\ x=\frac{48}{14}=\frac{24}{7}\approx 3,43\,(cm)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Himika

Hei!
Jeg tror det kan løses sånn, men kan du vise utregning og forklare hvordan du tenkte?
Jonas. A

Hei,

Jeg har møtt på flere problemstillinger lik som disse, men vet ikke hvordan man skal løse dem. Har akkurat startet med formlikhet, er det en formel jeg kan bruke? Det er ikke noe figur eller noe annet oppgitt i problemstillingene. Her er to eksempler:

1. Problemstillign: I et rektangel er lengden fem ganger så stor som bredden. Hva er arealet av rektangelet når diagonalen er 10 m?

2. Problemstilling: I en trekant er hypotenusen tre ganger så lang som den korteste kateten. Den lengste kateten er 7 m. Lag figur og finn lengden av de ukjente sidene.

Tusen takk! :mrgreen:
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jonas. A skrev:Hei,

Jeg har møtt på flere problemstillinger lik som disse, men vet ikke hvordan man skal løse dem. Har akkurat startet med formlikhet, er det en formel jeg kan bruke? Det er ikke noe figur eller noe annet oppgitt i problemstillingene. Her er to eksempler:

1. Problemstillign: I et rektangel er lengden fem ganger så stor som bredden. Hva er arealet av rektangelet når diagonalen er 10 m?

2. Problemstilling: I en trekant er hypotenusen tre ganger så lang som den korteste kateten. Den lengste kateten er 7 m. Lag figur og finn lengden av de ukjente sidene.

Tusen takk! :mrgreen:
1)
l = 5b

[tex]l^2+b^2=10^2\\ 25b^2+b^2=100\\ b=...\\A= 5b*b[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

2)
[tex](3x)^2=x^2+7^2\\ x=...[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar