Eg treng hjelp til ei oppgåve der eg ikkje får svaret mitt til å stemma med fasiten. Oppgåvar har eg forsøkt å løysa nokre gongar etter å repetert reknereglar her og i læreboka.
Feilen din er siste ledd på venstre side av linje 2. Det ser ut som du har multiplisert 3 med 2 istedenfor å dividere. I tillegg har du erstattet -1/6 med -1/3 i siste ledd på høyre side i linje 3. Dette gir deg feil svar. Til slutt har du en slurvefeil i siste linje. Du har kun lov til å gjøre det samme på begge sider, så du må ikke dele på -15x på venstre side, men heller -15, slik du har gjort på høyre side. Resten er riktig, så om vi justerer feilene dine blir linje 4 seende slik ut: $$6x - 18x + 9 = 18 + 3x - 1.$$ Klarer du resten selv nå?
DennisChristensen skrev:Feilen din er siste ledd på venstre side av linje 2. Det ser ut som du har multiplisert 3 med 2 istedenfor å dividere. I tillegg har du erstattet -1/6 med -1/3 i siste ledd på høyre side i linje 3. Dette gir deg feil svar. Til slutt har du en slurvefeil i siste linje. Du har kun lov til å gjøre det samme på begge sider, så du må ikke dele på -15x på venstre side, men heller -15, slik du har gjort på høyre side. Resten er riktig, så om vi justerer feilene dine blir linje 4 seende slik ut: $$6x - 18x + 9 = 18 + 3x - 1.$$ Klarer du resten selv nå?
Hei
Tusen takk for svaret DennisChristensen.
Med utbetring av feila vart den fjerde linja mi som du skreiv, 6x - 18x + 9 = 18 + 3x -1.
Svaret stemde også med fasit.