Volum av en bil?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ein_stein
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 09/11-2003 19:22

hehe... dette var en side jeg aldri hadde trudd fintest visst jeg ikke så den sjølv :wink: jaja.......

skulle likt å hvite hvordan i huleste jeg rekner ut volumet av en bil.. en audi a3 retter sagt... en slags formel hadde vært til stor hjelp.. og hvordan en brukte den :-)...

Vi driver med volum på skolen nå.. gk allmenfag.. og læren min hadde ikke no tru på at jeg skulle greie dette her.. så nå skal jeg vise han... :twisted:
visst noen er så snille at de gidder å hjelpe meg da. trenger svar innen tirsdag.... takk på forhond alle store og små glupinger :idea: :D
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Hallo Ein_stein med a3,

Det er ingen enkel formel for å finne volumet av bilen din. Det er imidlertid eksperimentelle metoder for å måle dette: den mes noeyaktige er å gjoere bilen vanntett for så aå nedsenke hele sulamiten i vann. Dete er ikke veldig praktisk, så jeg foreslår foelgende metode for å lage et rimelig estimat av volumet:

Du trenger: bil, digitalt kamera, tommestokk og PC med bildeanalyseprogram.

1) Ta et bilde av bilen i profil. Vaer sikker på at du inkluderer tommestokkken i bildet slik at avstandene (og arealet) kan kalibreres.

2) Bruk tommestokken og mål bredden av bilen.

3) Bruk bildebehandlingsprogrammet til å bestemme arealet av tverrsnittet til bilen. Multipliser dette med bredden, og VIPS, så har du et rimelig overslag over volumet.

Du kan lase net et gratis bildebehandlingsprogram her:
http://rsb.info.nih.gov/ij/

Dersom du sender meg bildet av bilen vil jeg gjaerne foreta bildebehandlingen for deg. Send bildet til paul.baggethun@alcoa.com

Cheers
_
Svar