Matte Muntlig Eksamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
larsenemma
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 03/06-2015 09:13

Hallo! jeg skal ha matte muntlig eksamen i morgen. Jeg har fått i oppgave om å "kjøpe" en leilighet og bruke matematikkunskaper og kreativitet.
Lurte derfor på om noen her inne kunne hjelpe meg litt med oppgaver som passer til disse emnene:

1. Økonomi, kjøp, sparing
2. Beliggenhet, størrelse, inndeling av rom
3. Oppussing, maling, tapet, gulv
4. Møblering

SIKKORD: Tall, lån og renter, sparing, målestokk, geometri med arealer og volum, algebra, problemløsing, funksjoner og grafer, statistikk. :D
reginedg

Kom også opp i mattemuntlig, men har ikke fått oppgave enda!
En vennine av meg hadde samme oppgave som deg på prøvemuntlig og hun hadde dette med, håper det er til noe hjelp:

Excel ark med serielån, egenkapital(15%) osv.
Areal med flyttebil, hvor mange pappesker fikk plass i lasteplanet?
Valuta, hvor mye hadde leiligheten kostet i euro?
Kombinatorikk med noe sengetøy tror jeg
Ligninger med to ulikheter, husker ikke hvordan hun hadde satt dette inn, men det er nyttig å vise denne kunnskapen!
Geogebra, her hadde hun funnet ut hvor mye leiligheter kostet i gjennomsnitt og laget noe med det.

Beklager for at jeg ikke husker nøyaktig hva hun gjorde, men her har du i alle fall noen ideer! Masse lykke til i morgen :)
Mester-Matte
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 11/11-2013 17:34

larsenemma skrev:Hallo! jeg skal ha matte muntlig eksamen i morgen. Jeg har fått i oppgave om å "kjøpe" en leilighet og bruke matematikkunskaper og kreativitet.
Lurte derfor på om noen her inne kunne hjelpe meg litt med oppgaver som passer til disse emnene:

1. Økonomi, kjøp, sparing
2. Beliggenhet, størrelse, inndeling av rom
3. Oppussing, maling, tapet, gulv
4. Møblering

SIKKORD: Tall, lån og renter, sparing, målestokk, geometri med arealer og volum, algebra, problemløsing, funksjoner og grafer, statistikk. :D
Kanskje disse to eksemplene kan hjelpe deg. :)

http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... =1&t=38229
Ingenting er umulig, det tar bare tid.
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Som det blir nevnt over her så er det bra om du får vist at du kan to likninger med to ukjente (likningssett).
Kom selv opp i matte muntlig i 10. klasse (tema: min første leilighet) og husker sensor ble veldig imponert da jeg viste at jeg hadde kontroll på to likninger med to ukjente.
I mitt eksempel skulle jeg finne prisen for en taklampe når jeg visste at 3 taklamper og 2 bordlamper kostet 340, imens 2 taklamper og 3 bordlamper kostet 310.
Svar