Algebra

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
msa

Noen som enkelt kan forklare grunnprinsippene i algebra for meg? Akkurat som første time på ungdomsskolen....
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

msa skrev:Noen som enkelt kan forklare grunnprinsippene i algebra for meg? Akkurat som første time på ungdomsskolen....
Legger sammen og ganger bokstaver
msa

OK, men jeg tenker mer på sånn rent praktisk. Hvordan går man fram for å løse en oppgave...? Er det noen "regler" man kan følge, eller hva ønsker man å oppnå i en gitt oppgave.? Har ikke vært borti dette siden ungdomsskolen(det er maaange år siden) og nå forsøker jeg å hjelpe dattera mi som ikke har fått nok hjelp på skolen(8. klasse) til å forstå...
msa

Hvordan løse denne oppgaven trinn for trinn for eksempel: a+2=2a-4 ? :)
Toutoo

msa skrev:Hvordan løse denne oppgaven trinn for trinn for eksempel: a+2=2a-4 ? :)
Samle alle like ledd på hver side, leddene med a på en side og med bare tall andre siden. Husk likhetstegnet er hellig!
Blir da

a-2a=-4-2
-3a=-6
a=2
msa

Vil du vise meg utregningen trinn for trinn.... hvordan du flytter over tall og ender tegn/verdien..?
Tusen takk for hjelp
gjest 2

msa skrev:Vil du vise meg utregningen trinn for trinn.... hvordan du flytter over tall og ender tegn/verdien..?
Tusen takk for hjelp
[tex]a+2=2a-4[/tex]
Start alltid med å flytte alle bokstavene på en side og tall på den andre
[tex]2=2a-4-{\color{Red}a }[/tex]
Her har vi flyttet a på høyresiden (se rød farge), ettersom a var positivt, bytter den fortegn når den går over på andre siden
[tex]2+{\color{Red} 4}=2a-a[/tex]
Nå har vi flyttet 4 over på andre siden, ettersom den var negativ blir den positvt.
Eneste som gjenstår nå er å samle alle leddene
Vi får da [tex]6=a[/tex]
Dermed fant vi ut at a= 6
Dersom du vil se om svaret ditt er riktig, kan du bytte ut a med tallet 6, dersom høyre side blir lik venstre side har vi gjort oppgaven riktig
[tex]a+2=2a-4[/tex]
[tex]6+2=2\cdot (6) -4[/tex]
[tex]8=12-4[/tex]

[tex]8=8[/tex]
Vi ser at venstre side = høyre side og vi har gjort oppgaven riktig
håper dette hjalp deg til å forstå =)
msa

Det hjalp veldig! Tusen takk

:)
Svar