tekst til likning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

OK, klarer du å sette opp to likninger med x og y ut fra opplysningene?
Jaber

Lektorn skrev:Det mangler noe info fra oppgaven, f.eks. hva prisen er for epler og bananer.

Vis hvordan du tenker.
Du har satt opp 2 variabler og det er en meget god start!
Klarer du å sette opp noen likning med x og y?
eplene koster 5kr.per og bananene koster 6.kr per. jeg har satt opp et slikt likning før men jeg husker ikke hvordan jeg gjør det nå :(
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du har valgt x = ant. epler og y = ant. bananer.

Den ene likningen får du ut fra opplysningen "kjøper dobbelt så mange epler som bananer".
Klarer du å uttrykke dette med x og y?

Den andre likningen får du ut fra prisen per eple, prisen per banan og totalprisen for hele kjøpet.
jaber

Lektorn skrev:Du har valgt x = ant. epler og y = ant. bananer.

Den ene likningen får du ut fra opplysningen "kjøper dobbelt så mange epler som bananer".
Klarer du å uttrykke dette med x og y?

Den andre likningen får du ut fra prisen per eple, prisen per banan og totalprisen for hele kjøpet.
jeg kjønner ikke oppgaven! kan du forklare den?? plizz hele greia
jaber

Lektorn skrev:Du har valgt x = ant. epler og y = ant. bananer.

Den ene likningen får du ut fra opplysningen "kjøper dobbelt så mange epler som bananer".
Klarer du å uttrykke dette med x og y?

Den andre likningen får du ut fra prisen per eple, prisen per banan og totalprisen for hele kjøpet.
jeg kjønner ikke oppgaven! kan du forklare den?? plizz hele greia
Jaber

[quote="Lektorn"]Du har valgt x = ant. epler og y = ant. bananer.

Den ene likningen får du ut fra opplysningen "kjøper dobbelt så mange epler som bananer".
Klarer du å uttrykke dette med x og y?

Den andre likningen får du ut fra prisen per eple, prisen per banan og totalprisen for hele kjøpet.[/quote]

jeg kjønner ikke oppgaven! kan du forklare den?? plizz hele greia
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvor mye må du betale for x stk epler?
Hvor mye må du betale for y stk bananer?
Og hva blir da likningen for hele pengebeløpet?

Antall:
Hvis du kjøper like mange epler og bananer så blir sammenhengen $x = y$ men her står det at du kjøper dobbelt så mange epler som bananer. Hva blir likningen da?
yuluygu

[tex]I en butikk var prisen på epler a kr per kg og prisen på bananer b kr per kg. Finn et uttrykk for hva summen av 6 kg epler og 2,5 kg bananer kostet.[/tex]
Svar