Hei!
Eg sliter med denne oppgaven. Dette er en to liknings oppgave, men jeg vett ikke hvordan jeg setter den opp:
Ols sier til Nils: "I dag er bestefar tre ganger så gammel som meg, men om 20 år er han bare dobbelt så gammel som meg."
Hvor gammel er Nils i dag?
Takk på forhond!
likning med 2 ukjsent
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Sett din alder til x og bestefar til y.
Da er 3x = y og x+20 = 2(y+20). Forstår du hvorfor likningene blir slik?
EDIT; Likning 2 skal være 2(x+20) = y+20
Takk Aleks
Da er 3x = y og x+20 = 2(y+20). Forstår du hvorfor likningene blir slik?
EDIT; Likning 2 skal være 2(x+20) = y+20
Takk Aleks

Sist redigert av fuglagutt den 21/04-2013 18:20, redigert 1 gang totalt.
Dersom bestefar er y og nils er x. Skal det ikke være 3y=x på den første likninger?
Ja, selvfølgelig
nuvel, Strømsgodset leder pr nå 1 - 0fuglagutt skrev:Ops, selvfølgelig, sånn går det når man ser på LSK knuser Strømsgodset samtidig..

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Hei
Jeg har et siste spørsmål angåande et annen oppgave. Jeg trur deg går på det samme.
Oppgave: Gårdbruker Hansen har dobbelt så mange sauer som kuer. Han må slakte halvparten av kuene og fjerdeparten av sauene. Da er antallet på sauer han har ti mer enn antallet kuer.
Hvor mange kuer hadde han opprinelig?
Eg fikk 12 kuer. Er det riktig?
Jeg har et siste spørsmål angåande et annen oppgave. Jeg trur deg går på det samme.
Oppgave: Gårdbruker Hansen har dobbelt så mange sauer som kuer. Han må slakte halvparten av kuene og fjerdeparten av sauene. Da er antallet på sauer han har ti mer enn antallet kuer.
Hvor mange kuer hadde han opprinelig?
Eg fikk 12 kuer. Er det riktig?
Jeg har ingen anelse
Skal det være 2 ukjenter?
Den første likninger skal være:
2y=x
2y=x