Muntelig Eksamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
enigma
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 05/06-2003 13:45
Sted: Atna
Kontakt:

vi skal øve til muntelig eksamen og har trukket ut læreplanmål vi skal forklare for klassen, som øving på eksamen. Jeg skulle gjerne hatt noen tips og forklaringer om hvordan jeg skal fremmføre dette lærerplanmålet:

lærerplanmålet er 3c og er som følger:
kunne tolke og håndtere formler og algoritmer knyttet til dagligliv, yrkesliv og studieretning, kunne regne med tall og bokstavuttrykk og kunne løse algebraiske formler med hensyn på de forskjellige variablene.

kunne trengt en forklaring på hva dette egentlig betyr, og tips om hvordan jeg skal gjøre dette.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Fint at dere jobber med og i forhold til læreplanen :)

lærerplanmålet er 3c og er som følger:
kunne tolke og håndtere formler og algoritmer knyttet til dagligliv, yrkesliv og studieretning, kunne regne med tall og bokstavuttrykk og kunne løse algebraiske formler med hensyn på de forskjellige variablene
Algoritme = opskrift, en skrittvis prosedyre. Det kan være å lage en matrett, legge en ny person i minnet på din mobiltelefon eller forminske noe på en kopimaskin. alle har det til felles at ting må gjøres i en bestemt rekkefølge, algoritmer. i matematikken finnes det mange algoritmer til forskjellige formål. Du følger en spesiell algoritme når du løser en likning og en annen når du skal konstruere en midtnormal.
Formler:
v=s/t er en formel fra dagliglivet som gir deg sammenhengen mellom fart, strekning og tid.
Dersom du ønsker å finne tiden uttrykt ved farten og strekkningen omformer du formelen ved å multiplisere begge sider med t og deretter dividere begge sider med v og får : t = s/v

Med algebraiske formler menes uttrykk der bokstaver (og tall) inngår!
Håper dette hjelper et stykke på vei!
MVH
Kenneth
Svar