Undervising utan bok?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hibern
Fibonacci
Fibonacci
Sted: Vest-Telemark

Eg skal komande år ha ansvar for matematikkopplæringa i 5. - 7. klasse på ein fådelt skule. Eg kunne tenkje meg å gjere dette utan å bruke læreverk.
Er det nokon som har erfaring med dette, elevar, lærarar eller foreldre?? :?
Gjest

Har du ikke tenkt å lære dem noe? :-) Siste skrik blant lærerer har jeg hørt.
hibern
Fibonacci
Fibonacci
Sted: Vest-Telemark

Hi-hi - jauda. Men som du kanskje veit så er det læreplanen som bestemmer kva som skal lærast og ikkje boka. Men DET er det vel bare lærarar som veit :wink:
Gjest

Jeg gikk en slik fådelt skole, det var vel 3 klasser på hele barneskolen. Husker ikke opplegget, men vi elever klarte oss bra. Nok om det.

Som elev tror jeg det er viktig å ha noe konkret å foholde seg til når man er hjemme og skal oppsummere/se gjennom og gjøre lekser. Man må ha en bok, ikke bare løse ark. Læreplaner i seg er ikke noe for elever å lese, men det vet du vel.

Så hvis du ikke vil bruke lærebøker tror jeg du får en skikkelig ekstrajobb med å lage/opprettholde noe som holder den kvaliteten.
knut1

Du lærer matte bare på én måte... Få vist et eksempel (din jobb), så regne utallige oppgaver der nyansene i problemstillingen endres.

Eleven har lært stoffet såsnart metoden/mønsteret stemmer med den enkeltes logiske sans ('fornuft')
Hvis 'forståelsen IKKE i kommer,... da har eleven ikke lært noe. - som betyr : nytt eksempel -- regne - regne - regne.

Gi masse lekser!!.. Til den første av like oppgaver gir du tekst som forteller om hvordan du skal angripe oppgaven. Dette skal hjelpe den svake eleven til 'å få til' / mestre.

Det handler om motivasjon. De av elevene dine som 'får til' å gjøre leksa si klarer dobbelt så mye arbeid som de som ikke mestrer...

Kn
Gjest

Det kan verta vanskeleg å få eit godt nok sett med oppgåver; det skal vera mange oppgåver med varierande vanskegrad (og høgste vanskegraden bør naturlegvis vera ein del over det nivået du sjølv var på i den alderen, i alle fall fram til du finn ut om nokon taklar det).
Gjest

Det viktigeste er uten tvil at du selv er egasjert! Vis interesse og engasjement for faget og sett krav! Da går det bra så lenge du kan det du skal lære bort og at du kan å lære bort!
LGO
Guru
Guru
Sted: Tønsberg

Jeg har dessverre aldri selv undervist helt uten lærebøker, men vet om flere som har gjort det med suksess. Det krever likevel en del av deg... kanskje aller mest, at du virkelig har troen på det.

Jeg var på forelesning med ei som konsekvent underviste uten lærebøker. Hun brukte virkeligheten i stedet for lærebøker. (Og den er faktisk ofte vanskeligere enn hva bøkene lager av oppgaver.) Litt vanskelig å gå inn på alt hun gjorde, men jeg tror ikke det var noen av tilhørerne som tvilte på at hun drev en meget god matematikkundervisning. De fleste hadde nok ønsket å gjøre det samme, men var redd for å kaste seg ut i det...
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar