hjelp sannsynlighets regel

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

sannsynligheten for at to enkeltutfall skal intreffe samtidig, er lik produktet av sannsynlighetene for hvert av enkeltutfallene!

Slikt ser regelen ut, hvordan kan jeg forklare den enklere?? Den er litt avansert for meg :)
Gjest

Anonymous skrev:sannsynligheten for at to enkeltutfall skal intreffe samtidig, er lik produktet av sannsynlighetene for hvert av enkeltutfallene!

Slikt ser regelen ut, hvordan kan jeg forklare den enklere?? Den er litt avansert for meg :)
Setter pris på om noen kan svare meg litt raskt :D Har litt liten tid på meg nå!
Gjest

0,5*0,5=0,25.... ved myntkast... enklere blir det ikke.. eller?
LGO
Guru
Guru
Sted: Tønsberg

Du kan vise det praktisk ved hjelp av 2 terninger. Hver av terningene har 6 mulige utfall. Dersom du skal kombinere disse, vil du få 6*6 mulige kombinasjoner. Her kan du skrive opp alle utfallene til og med. Poenget er at hvert eneste av de første utfallene kan kombineres med hvert eneste av utfallene på den neste terningene -> derfor du kan multiplisere hendelsene.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar