Relativ frekvens i henhold til sektordiagram

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Axel

Hei.

Jeg skal (som en del andre ser jeg) opp i matte i morgen. Vi har med tema "bondegården" laget et sektordiagram som viser en oversikt over forskjellige dyrearter som finnes på gården.
Vi tar utgangspunkt i at det er 120 dyr på gården. Frekvenstabellen ser da slik ut:

Høner: 60
Griser: 15
Hester: 15
Okser: 10
Kuer: 20

Når du skal lage et sektordiagram utifra dette "trenger" du altså rel. frek.
Vi har til nå bare skrevet dette som (eks. høner) 60/120. (brøk)

Men nå jeg så leser at "relativ frekvens er antall med ønsket observasjon / totalt antall observasjoner", blir jeg litt usikker. Skal vi da skrive 60/210 = 0,5?
Og hvis sensoren spør hva som menes/ er meningen med rel. frek. Hva skal jeg si da?

Mvh. Axel :P
LGO
Guru
Guru
Sted: Tønsberg

Om du velger å skrive det som brøk, prosent eller desimaltall er egentlig det samme. Det er bare 3 forskjellige måter å skrive samme tallet på.

Relativt rekvens er hvor stor andel akkurat denne observasjonen har i forhold til de andre observasjonene.

Dersom du bare sier at det finnes 60 høner på en gård, sier ikke det tallet oss like mye. Vi aner jo ikke hvor stor gården er, og hvor mange dyr det finnes på den. Ved å oppgi den relative frekvensen 50%, så forteller det oss hvor stor del av dyrene på gården som er høner, og gir oss et mer detaljert bilde.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Axel

Ok, takk skal du ha :)
Svar