"Behandling av data" (muntlig eksamen)

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Ok, jeg har et sårt behov for hjelp. Jeg kom opp i matte muntlig, og trakk oppgaven "behandling av data"!:( Jeg tenkte å ta for meg statistikker, sannsynlighet, tabeller, sentral tendens osv, men jeg er ekstremt lite kreativ så jeg lurte på om noen her kunne hjelpe meg litt på vei. Vi får forberede oss helt til tirsdag så jeg trenger ikke svar før helgen er omme, men det ville vært greit å få litt eksperthjelp så tidlig som mulig :D
Takk for all eventuell hjelp :lol:
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Behandling av data ....

Vel, stort tema allefall - mye å ta tak i. :)

Smarte tema du tenker på i forhold til problemstillingen din ;)

- Statistikker
Hvordan blir statistikker behandlet? Statistisk sentralbyrå kan nok nevnes innenfor dette emnet!

- Sannsynlighet
Her kan du lage noen enkle sannsynlighetsoppgaver.
Eks: Du har en kurv med 4 røde, 2 blå og 6 gule kuler. Hvor stor er sannsynligheten for at du trekker en rød kule?
Når du jobber med sannsynlighet er det viktig å holde styr på alle data underveis. Særlig hvis vi utvider oppgaven litt og sier:
Hva er sannsynligheten for å først trekke en rød kule, så en blå?

- Tabeller
Tabeller er en god måte å sortere data på. Dette kan du vise godt via excel f.eks.
Du kan også lage en verditabell for en funksjon.
Eks: f(x)=2x+5

Har du mulighet til å bruke excel under eksamen kan jeg godt gi deg noen tips der. :)
Gjest

Jeg skal bruke powerpoint :D
30,60,90
Fibonacci
Fibonacci

Ooops, glemte å logge inn :oops:
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

PowerPoint er et flott hjelpeverktøy, men det er imidlertid noen småting du bør ha i bakhodet mens du planlegger fremlegget ditt. :)

- Bruk for all del bare stikkord. Er ikke noe som er verre enn å lese opp fra et lerret.

- Bruk noenlunde samme stil på alle lysbildene. Unngå radikale forandringer slik som å gå fra gul til brun bakgrunn.

- Pass på farger! (Ikke blått på brunt, rødt på grønt, rødt på blått)

- Animasjoner må brukes med omhu. Du skal vise frem dine mattekunnskaper, ikke alle de animatisme mulighetene PowerPoint har å by på. Bruker du mange forskjellige animasjoner blir det bare rotete og forvirrende. Hold deg til en enkel stil.

- Skal du skrive matematikkstykker i presentasjonen kan det være greit å bruke "Microsoft Formelredigering". Dette finner du på "Sett inn=> Objekt => Microsoft Formelredigering 3.0"

- PowerPoint krever litt planlegging. Memoriser fremvisningen din før eksamen så blir du sikrere på fremlegget.

Lykke til ;)
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester

Leste for tre dager siden dette:

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... php?t=2578

At det var en som hadde fått trekk fordi personen hadde for mye i powerpointen. Så ikke overdriv. :)

Jeg mener du ikke bør underdrive heller. Figurer er veldig fint å ha med.
LGO
Guru
Guru
Sted: Tønsberg

Skal du ta med statestikk, kan det vaere en god idé aa ta med litt om hvordan man kan manipulere med statestikk ogsaa. Det er kanskje en av de viktigste grunnene til at man har en del om statestikk i skolen i dag, fordi media bruker det i en saapass stor grad, men at det er lett aa bli lurt...
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

heter du heine fjellhaug du som skal ha eksamen på tirsdag?? :shock: [quote][/quote]
30,60,90
Fibonacci
Fibonacci

Nei.. Hvorfor det?
30,60,90
Fibonacci
Fibonacci

Takk for all hjelp folkens!! Jeg fikk sekser!!!! :D :D :D
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester

Gratulerer. Det var helt topp. Sitter selv og venter på å ta muntlig eksamen. Nerve pirrende altså.
LGO
Guru
Guru

Så bra 30,60,90! Gratulerer. :D

Lykke til mathvrak!
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester

Takk . Det ble 45min med grilling. Så følte det ut som 10min.
LGO
Guru
Guru

hehe... sånn det skal være det. Når tiden går fort, så er det et godt tegn :D
Svar