Matte-Tentamen for 9.Klasse!!!!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Har klart å rappe prøven fra læreren men er helt grønnsak i hue så trenger nok litt hjelp her ja..

OPPGAVE 12

Sykkelbutikken selger en sykkel til 4500Kr. Husleien øker slik at butikken må øke prisene med 4%

a) Hvor mye øker prisen på sykkelen?

Når det blir selger senere på åreet setter butikken ned prisen på sykkelen med 30%

b) Hva koster sykkelen på salg?

OPPGAVE 13

Under World Cup Sprint i Drammen i 2005 deltok det 50 kvinner. Året før deltok det 52 kvinner

Hvor mange prosent var nedgangen i deltakelse blandt kvinnene?

OPPGAVE 14

Hanne har en flaske saft som skal blandes i forholdet 1:5

A) hvor mye ferdigblandet saft får hanne når hun begynner med 1,5 DL ublandet saft.

Larsa syns safta er for svak og vil blande den slik at blandingsforholdet blir 1:4

b) Hvor mye ublandet saft må han sette til 4,8 dl av den safta som Hanna allerede har blandet?

OPPGAVE 3B

Amalie kjøpte 2,550 kg appelsiner og 940 g druer. hun betalte 70 øre for en bærepose. Til sammen betalte hun 60,13 KR

Hva var kiloprisen for druene når 1 KG druer koster 2,90kr mer enn det dobbelte av det 1KG appelsiner koster?

OPPGAVE 3


Hvordan regner du ut:a) 14,1 - 3,97? b) 38,64:8




PÅ FORHÅND TAKK!!!:D
Gjest

Oppgave 12:
a)
Sykkelen kostet 4500.
Prisen øker med 4% (av 4500)
Prisen øker med: 4500*4/100 = 180 kroner.
Ny pris: 4500 + 180 kroner = 4680 kroner.

b)
(Må gjøre a) først)
Sykkelen koster 4680 kroner.
Prisen settes ned med 30% (av 4680)
Prisen settes ned: 4680*30/100 = 1404 kroner.
Ny pris: 4680 - 1404 kr = 3276 kroner

Oppgave 13:
2004: 52 kvinner
2005: 50 kvinner
Nedganger er på: 52-50 = 2 kvinner.
Nedgangen var 2 av opprinnelig 52 kvinner.
Dette er 2/52*100 = 3,8%. (avrundet)

Oppgave 14:
a)
Merk at 1:5 er litt misvisende, mange saftprodusenter skriver nå 1+5 utenpå flaskene sine.
1:5 betyr at "1 del saft skal plusses med 5 deler vann.
1,5dl ren saft skal plusses med (1,5*5) = 7,5 dl vann.
Til sammen har du da 1,5 + 7,5 = 9,0 dl saftogvann.
(Du kan gange direkte med 6 for å finne svaret)
b)
Først - skaff deg en oversikt over hva hun har.
Hun har 4,8 dl av 1:5 saft.
Vi deler dette med 6 (fordi i saftogvann inngår det 6 deler, 1 del ren saft og 5 deler vann).
Det er altså (4,8:6) = 0,8 dl ren saft i blandingen hennes, og (0,8*5) = 4,0 dl rent vann. Spørsmålet var hvor mye ren saft vi skulle tilsette for å få 1:4-saft.
Så ser vi nærmere på de 4,0 dl rent vann vi har.
Det skal være 1 del saft til 4 deler vann, altså deler vi vannmengden vi har med 4 for å finne 1 saft-del.
Det blir 4,0dl / 4 = 1,0 dl ren saft.
Vi hadde 0,8 dl saft, da må vi tilsette 0,2 dl ren saft.
Kan også løses med likning.

Oppgave 3B:
Løsning som likning:
kilopris for appelsiner: x
kilopris for druer: 2x + 2,90
Skriver først opp problemet med ord:
2,55 kg appesiner og 0,94 kg druer blir lik 60,13 kr - 0,70 kr
Dette blir til likningen:
2,55x + 0,94(2x+2,90) = 60,13 - 0,70
2,55x + 1,86x + 2,726 = 59,43

x = 12,86 kr (avrundet)

Kilopris appelsiner er 12,86 kroner
Kilopris druer er 2*12,86 + 2,90 = 28,62 kroner

Oppgave 3:
a)
Tenk slik:
14,10
- 03,97
låne tiere og sånn

b)
Vanskelig å forklare her. Spør en forelder, søsken eller kamerat om de kan vise den.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Gikk over svarene i saft oppgaven og det ser riktig ut. Kan jo vise hvordan det kan gjøres i algebra. Er enklere, alt ettersom hvem som leser :) Skal forsøke å ta med mange mellomregninger.

14 a)

Forholdet saft og vann er 1:5.

S : V = 1 : 5
V : S = 5 : 1
V = 5 S

Hanne har S=1,5 DL :
Vann mengde: V = 5S = 5 * 1,5 DL = 7,5 DL
Total mengde: Total = S + V = 5 + 5S = 6S = 6*1,5 DL = 9,0 DL

------------------------------------------------

Larsa ønsker saft vann forhold på 1:4, av en blanding på
4,8 DL med forholdet 1:5

Finner først størrelsene saft S og vann V i den
den nye mengden. Likningen V = 5S gjelder jo fortsatt
siden forholdet er ikke endret.

S + V = 4,8 DL
S + 5S = 4,8 DL
6S = 4,8 DL
S = (4,8 / 6) DL = 0.8 DL

V = 5S = 5 * 0.8 DL = 4,0 DL

Larsa vill ha nytt saft-vann forhold 1:4 ved å legge til x ukjent mengde saft:

S / V = 1 / 5
(S + x) / V = 1 / 4

" + x " betyr at vi legger en størrelse i tillegg til S. Likhetstegnet forteller oss at det nye forholdet skal bli 1/4. Løser denne likningen med hensyn på x:

S + x = V / 4
4S + 4x = V
4x = V - 4S , men V = 5S derfor bytter ut V,
4x = 5S - 4S
4x = S
x = 1/4 S = (1/4) 0,8 DL = 0,2 DL

Larsa må legge til 0,2 DL i blandingen med 4,8 DL.
Henka

Kan du sende meg tentenen? mr.henka@gmail.com?
martineee

å! kan du sende tent til meg å?! klemmmmz:)
martineee

hehe jeg glemte å skrive det, men mailen min er xxx@xxx.xxx
kråko
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 03/12-2007 18:29

hei, kan du vere så snill å sende meg prøven:D karri_93@msn.com
kråkebolln
Ev1er
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/12-2007 20:02

Hvilken tentamen er denne for?
Hvilken skole?
Vet du om det er samme tentamen for mange skoler?
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Ev1er skrev:Hvilken tentamen er denne for?
Hvilken skole?
Vet du om det er samme tentamen for mange skoler?
Sannsynligvis ikke i år. Temaet er fra mai 2005.
khalil

:D [quote="Ev1er"]Hvilken tentamen er denne for? matte

Hvilken skole? ølen skule

Vet du om det er samme tentamen for mange skoler? nei
Svar