regning med parenteser, flere etter hverandre

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hjelpeløs forelder
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 18/02-2009 17:14

Jeg har en teori selv, men det er nå greit å kvalitetssikre før man lærer det videre. Ikke sjelden at teori og praksis... osv...

Oppgaven er
-5(x+4)(x-4)

det er mer, men det er dette som er problemet, skal
Hvordan er fremgangsmåten? parentesene skal ganges med hverandre, og også med -5?
Skulle ønske læreren kunne svare på dette så jeg slapp :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du kan gange -5 inn i en av parentesene for så å gange dem med hverandre, eller som du sier, gange parentesene med hverandre for så å gange resultatet med -5. Det er akkurat det samme hvordan du velger å gjøre det, du ender opp med det samme uansett:

[tex]-5(x+4)(x-4) = -5(x^2 - 4x + 4x - 4^2) = -5(x^2 - 16) = -5x^2 + 80[/tex]

[tex]-5(x+4)(x-4) = (-5x - 20)(x - 4) = -5x^2 + 20x - 20x + 80 = -5x^2 + 80[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer
hjelpeløs forelder
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 18/02-2009 17:14

Takker og bukker :)
Skulle ønske læreren kunne svare på dette så jeg slapp :)
poopie

hvorfor er der to parenteser ved siden av og parenteser inni hverandre som f.eks. i dette stykket 10+(-5)-(6*(-9))
Anderspanders

poopie skrev:hvorfor er der to parenteser ved siden av og parenteser inni hverandre som f.eks. i dette stykket 10+(-5)-(6*(-9))
I eksemplet ditt har man nok skrevet parantes rundt to negative tall (altså -5 og -9) slik at det skal se ryddigere ut, men man kunne også ha skrevet 10+-5-(6*-9), som har samme løsning.
Svar