sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ts
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 14/04-2003 16:43

hei
jeg fant på en oppgave selv jeg trenger hjelp med :
" Du tipper 1 rekke lotto. Hva er sannsynligheten for at du får 1 riktig ? "
jeg har også en lettere : " Du tipper 1 rekke lotto. Hva er sannsynligheten
for at du får minst 1 riktig ? " På den siste fant jeg at sannsynligheten for
" minst 1 riktig " er ca 83,5% men er ikke sikker på om dette er riktig.
Kan dere hjelpe meg?
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Går du Grunnkurs eller VK1 ??
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Oppgaven du viser til kan sees på som et hypergeometrisk forsøk.
Er det kjent stoff for deg? Jeg tror det er på planen i vk1....
Kom gjerne tilbake for mer info dersom nødvendig.
MVH
Kenneth Marthinsen
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Jeg har lest her en plass at du tar 1MX som privatist, og da har du sannsynligvis ikke lært om hypergeometriske forsøk ennå. Det finnes også en annet måte å løse dette problemet på. Her kan du bruke prinsippet om at sannsynligheten for noe er gunstige utfall delt på mulige utfall. Hvis du skal trekke et rett tall er sannsynligheten for det 7/34.. og deretter skal du jo trekke 6 tall som ikke er vinnertall. Sannsynligheten for at neste tall ikke er vinnertall er da (34-7)/(34-1) = 27/33 fordi du allerede har trukket ut ett av tallene. Sannsynligheten for at neste tall ikke er vinnertall kan du sikkert finne selv. Sannsynligheten for at hendelsene A og B begge skal inntreffe er jo som du sikkert vet P(a) *P(b|a) i dette tilfellet.

PS: Rekkefølgen i dette forsøket har ikke noe å si. Derfor kan du like gjerne trekke 6 tall som ikke er vinnertall først for deretter å trekke et vinnertall til slutt. Dette stemmer også i utregningene når man tenker på at faktorenes rekkefølge ikke har noe å si for det endelige resultatet.
Svar