Matteprøve og retting i 7.klasse.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

torill
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/10-2008 19:11

Min sønn i 7.klasse kom hjem med en matteprøve forleden dag, med et lite oppløftende resultat. Da jeg kikket på den oppdaget jeg at læreren hadde gitt 0 poeng på mange oppgaver fordi utregning manglet. I hovedsak var dette %, brøk og desimal oppgaver. Dette mener jeg er svært strengt rettet, da han jo gang på gang viste at han skjønte dette godt. Burde han ikke ihvert fall fått 1/2 poeng, eller blitt trukket noen "skjønnspoeng" til slutt?? Læreren har også ved flere anledninger hevdet at det er slik det "rettes" på ungd.skolen....

Kan noen mattelærere svare meg på dette så hadde det vært fint.
Jeg er selv norsk og samf.fag lærer på ungd. trinnet, og har snakket med kollegaer med noe divergerende oppfatninger, derfor er jeg interessert i å høre flere meninger.

vennlig hilsen Torill
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Jeg er riktignok ikke en matematikklærer som var det etterspurte - men jeg kan google.
Den nye læreplanen legger stor vekt på modellbygging og problemløsing som metode. Det blir derfor viktig å vurdere alle trinn i oppgaveløsningen. Det er ikke nok å sette opp et 'riktig" svar. Vel så viktig er det å kunne gå inn i de forskjellige trinn av prosessen, fra problemformulering til vurdering av det endelige svaret. Dette krever at eleven er i stand til å kommunisere skriftlig og muntlig om løsningen av oppgaven. Begrunnelser for valg av metoder og forutsetninger blir viktige elementer i vurderingen.
http://www2.skolenettet.no/html/met/matem/mat63.html

(Legg merke til at linken ikke inneholder noen dato, men jeg tipper den ikke er helt utdatert.)
Sist redigert av 2357 den 04/10-2008 20:03, redigert 1 gang totalt.
thomatt
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 18/05-2008 09:56

Jeg er mattelærer i videregående og er klar over at det er forskjellinge oppfatninger her. Det som er helt avgjørende mener jeg må være oppgaveteksten. Står det for eks: Hva er 15% av 200 så kan svaret være: 15% av 200 = 30 (med to streker under) Det er mange elever som tar en så enkel oppgave direkte i hodet. En annen sak er at hvis eleven er flink til å vise utregning vil det være en mulighet til gi poeng for fremgangsmåten selv om sluttresultatet skulle bli feil. Generelt er det nok greit å vise no utregning, men det er tøft å trekke på det hvis det er helt enkle oppgaver som eleven har god kontroll på.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

torill skrev:Min sønn i 7.klasse kom hjem med en matteprøve forleden dag, med et lite oppløftende resultat. Da jeg kikket på den oppdaget jeg at læreren hadde gitt 0 poeng på mange oppgaver fordi utregning manglet. I hovedsak var dette %, brøk og desimal oppgaver. Dette mener jeg er svært strengt rettet, da han jo gang på gang viste at han skjønte dette godt. Burde han ikke ihvert fall fått 1/2 poeng, eller blitt trukket noen "skjønnspoeng" til slutt?? Læreren har også ved flere anledninger hevdet at det er slik det "rettes" på ungd.skolen....

Kan noen mattelærere svare meg på dette så hadde det vært fint.
Jeg er selv norsk og samf.fag lærer på ungd. trinnet, og har snakket med kollegaer med noe divergerende oppfatninger, derfor er jeg interessert i å høre flere meninger.

vennlig hilsen Torill

Jeg hadde på 8. klasse en prøve hvor jeg hadde svart på allt og absolutt allt riktig. Han trakk fra meg 4 poeng på grunn av:

1. Skrev ikke en setning som bekreftet svaret, men hadde heller to strek under svaret.
2. Hadde skrevet "=" i feil sammenhenger.

Det er desverre slik, og føring blir lagt stor vekt på har jeg forstått. Men hallo, han går i 7.ende klasse, det er ikke verdens ende
:wink:
fiasco
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

torill skrev:Min sønn i 7.klasse kom hjem med en matteprøve forleden dag, med et lite oppløftende resultat. Da jeg kikket på den oppdaget jeg at læreren hadde gitt 0 poeng på mange oppgaver fordi utregning manglet. I hovedsak var dette %, brøk og desimal oppgaver. Dette mener jeg er svært strengt rettet, da han jo gang på gang viste at han skjønte dette godt. Burde han ikke ihvert fall fått 1/2 poeng, eller blitt trukket noen "skjønnspoeng" til slutt?? Læreren har også ved flere anledninger hevdet at det er slik det "rettes" på ungd.skolen....

Kan noen mattelærere svare meg på dette så hadde det vært fint.
Jeg er selv norsk og samf.fag lærer på ungd. trinnet, og har snakket med kollegaer med noe divergerende oppfatninger, derfor er jeg interessert i å høre flere meninger.

vennlig hilsen Torill
Jeg er mattelærer på videregående skole, og det er helt rett at hvis utelukkende svaret er oppgitt, så skal det gis 0 poeng. Det er komplett verdiløst. Årsaken til det er at vi som mattelærere vurderer ulike PÅVISELIGE ferdigheter hos elever; fordi vi ikke kan se inn i elevens hode kan vi ikke vite om eleven tenkte rett dersom han bare oppgir "svaret".
Ved ikke å vise i en kommuniserbar form sine ferdigheter, så har eleven unndratt seg vår vurdering, og det eneste riktige for oss er da å avvise å gi en vurdering.

Det allerminste som kan forlanges er et OPPSETT av det regnestykket som skal utføres, hvor det tydelig går frem hvilke operasjoner som skal gjøres (dvs om det skal være ganging, plussing, deling, minus, eller kombinasjonen av disse i rett angitt rekkefølge).

Det vil da bli et skjønnspørsmål hvor mye poeng som skal gis for rent svar i tillegg til oppsettet.
Generelt vil følgende hovedreger benyttes:
1. Dersom hovedproblemet i oppgaven er å finne frem til rett oppsett (for eksempel å gjøre tekst om til regnestykke), så vil eksplisitt utregning vektes (betydelig) mindre enn det å sette opp oppsettet.
2. Dersom regnestykket "åpenbart" krever anvendelse av kalkulator (kronglete stykke, f.eks divisjon el. produkt av mellom desimaltall), så behøves IKKE utregningen.(Oppsettet alene er det som gir poeng). Unntak når det tydelig går frem at eleven nettopp skal testes i slik type utregning!
3. Dersom oppsettet skal etterfølges av "triviell" hoderegning, så trengs ikke denne mentale utregningen i nedskreven form

NB!
Dersom oppsettet er EKSPLISITT, så SKAL mellomregning med, når slik ikke er triviell sammenregning av TO tall.


Som eksempel:

La oss ha oppgaven:
"Regn ut 3+4-2"
Da vil jeg gi 0 poeng for besvarelsen "5", ørlite poeng for besvarelsen "3+4-2=5", mens fullt poeng gis for "3+4-2=7-2=5"

Men, la oss ha følgende oppgave
"Mari hadde tre kroner, fikk 4 til av Per, men hun hadde et hull i lomma så to kroner datt ut på veien hjem. Hvor mange hadde hun da hun kom hjem?"

Da ville svar av typen "3kroner + 4kroner-2kroner=5kroner", evt:
"3+4-2=5, Mari hadde 5 kroner da hun kom hjem" gi fullt poeng, uten angitt mellomregning.
torill
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/10-2008 19:11

Hei.
En liten presisering til innlegget mitt. Som nevnt var oppgavene omkring %, brøk til prosent og desimaltall og vise verca.

F.eks oppgaven: Hva er 20% av 200?. Min sønn skriver opp igjen oppgaven og svarer = 40.

Oppgaven Hvor mye er 3/4 i %? = 75%

Gang på gang viser han at han mestrer dette. også får han INGENTING igjen. I min pedagogiske verden er det å gi 0p på dette, (på 7.trinn) lite lurt med tanke på motivasjon hos eleven.

Min sønn "hater" nå matte, og læreren er "dum".
Selvfølgelig er det viktig å føre stykker som krever at eleven viser hvilke regneprosseser han/hun har benyttet, men i disse tilfellene er jeg faglig (pedagogisk) uenig med læreren.

vennlig hilsen Torill
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

et annet punkt for rettferdig karaktersetting er elevhistorie:

En elev A som har tydelig vist for lærer tidligere at han mestrer standard utregninger bør, etter lærers aksept og uttrykk for dette, kunne skrive færre eksplisitte utregninger enn en elev B som fremdeles har vansker med slike utregninger.

Mens elev A alt HAR vist at han mestrer standard utregninger (og at det derfor kan være unødvendig for læreren på å få ytterligere bekreftelser på dette), så er det nettopp fordi elev B fremdeles sliter med slikt at han skal avkreves slike utregninger. (Der trenger HAN veiledning og evaluering fortsatt, og har progresjonsrom, mens dette vil være fullført for elev A).
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

arildno skrev:ørlite poeng for besvarelsen "3+4-2=5", mens fullt poeng gis for "3+4-2=7-2=5"
Akkurat hvorfor er den siste besvarelsen "mer korrekt"?
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

torill skrev:Hei.
En liten presisering til innlegget mitt. Som nevnt var oppgavene omkring %, brøk til prosent og desimaltall og vise verca.

F.eks oppgaven: Hva er 20% av 200?. Min sønn skriver opp igjen oppgaven og svarer = 40.
Da ville jeg gitt ham 50% rett (fordi han skrev opp oppgaven), fullt poeng ville eksempelvis gått til: 200*20/100=40 (uten flere utregninger)
Oppgaven Hvor mye er 3/4 i %? = 75%
I 7.klasse vil jeg synes det er altfor tidlig å akseptere "å huske svaret" på en slik standard brøkkonvertering; en form som:
3/4*100%=75% synes jeg er helt nødvendig.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

SLETT
Sist redigert av mathme den 04/10-2008 22:17, redigert 1 gang totalt.
fiasco
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

arildno skrev:ørlite poeng for besvarelsen "3+4-2=5", mens fullt poeng gis for "3+4-2=7-2=5"
Hva med 3+4-2=3+2 = 5 ?

-Synes man skal få pluss for å tenke i hodet:
3+4-2=5
fiasco
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

2357 skrev:
arildno skrev:ørlite poeng for besvarelsen "3+4-2=5", mens fullt poeng gis for "3+4-2=7-2=5"
Akkurat hvorfor er den siste besvarelsen "mer korrekt"?
Den første viser IKKE tankestrukturen til eleven, den siste gjør det.
Fordi rekkefølge en utfører operasjoner normalt har stor betydning for korrekt løsing, så skal elevene bli oppøvd i å bli bevisst sin egen tenkning, og bli testet i hvorvidt hensiktsmessige tankestrukturer er på plass.
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

mathme skrev:
arildno skrev:ørlite poeng for besvarelsen "3+4-2=5", mens fullt poeng gis for "3+4-2=7-2=5"
Hva med 3+4-2=3+2 = 5 ?
Fullt poeng, det også.
-Synes man skal få pluss for å tenke i hodet:
3+4-2=5
Hvorfor det?
Et kjapt blikk hos sidemann for eksempel kan lettere ha snappet opp et 5 tall enn en hel mellomregning.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Hvorfor det?
Et kjapt blikk hos sidemann kan lettere ha snappet opp et 5 tall enn en hel mellomregning.
:!:
Okey, du har faktisk ganske rett der!
Jeg er helt enig med deg når du sier det på den måten. Hadde aldri sett på saken fra dén synsvinkelen, men nå forstår jeg poenget :)
fiasco
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

arildno skrev:
2357 skrev:
arildno skrev:ørlite poeng for besvarelsen "3+4-2=5", mens fullt poeng gis for "3+4-2=7-2=5"
Akkurat hvorfor er den siste besvarelsen "mer korrekt"?
Den første viser IKKE tankestrukturen til eleven, den siste gjør det.
Det siste eksempelet viser at du kan regne ut 3+4 og 7-2. Det viser overhodet ikke hvordan det gjøres--og som et resultat viser det ikke noe mer enn 3+4-2=5. Å skrive det på den siste måten er unødvendig og idiotisk.
Svar