hvorfor er matte så vanskelig?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
laial
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 23/04-2003 13:57

hvorfor er matte så vanskelig egentlig???
det er det eneste faget som virkelig trenger et ekstremt mengde hjerneceller for å forstå litt av det som fåregår!!!

jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å jobbe videre. hver gang læreren prøver å fortelle og forklare, så prøver jeg å følge med, men det blir for mye på en gang....
jeg liker ikke faget så godt, og vil få råd for hvordan jeg kan begynne å like det litt mer....

des. vil matematikken ta slutt noen gang??? er det liksom alltid noe nytt å lære, eller vil du komme til et stopp hvor du kan alt???
takk
Vegard, VK1 - 2MX
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 19/04-2003 19:13
Sted: Mo i Rana

Matematikk bruker for det meste den venstre delen av hjernen, og bygger derfor blant annet på det logiske talentet.

Dog blant de som har en anelse talent er det bare de som er absolutte, tålmodige og initativrike som blir best.
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

For å like matte er det viktig å være flink, eller et ønske om å bli flink. Det kan kanskje virke som om matematikk ikke har noen grenser og dermed er umulig å lære seg, men dette stemmer ikke. Man kan faktisk få til merkelig mye med pensum for 9 klasse!! Skolen har satt grensene for deg og for hva du skal lære på ditt alderstrinn.
Hvis du har lyst å bli flink i matte er det ikke noe vits i å kaste deg på de vanskeligste oppgavene først, men kanskje se på det grunnleggende å være helt sikker på at du forstår det 100%. Du kan finne deg noe du ikke liker noe særlig, helst skal det være noe du jobber med på skolen for øyeblikket. Det er kanskje en idee å se på det helt banalt enkle først, for så å se på oppgaver man har fått. En fin måte for å lære seg noe godt på er å trekke sammen analoge(lignende) tilfeller. Deretter ser du på hva du ikke kan og studerer dette. Når du har basisen i orden blir ting morsomt, fordi da kan man leke seg med oppgaver og kanskje hjelpe andre. Kunsten med å bli flink i noe er selvsagt å jobbe, men for å gidde dette så må du også ha et ønske om å bli flink.

Sitat:
Dog blant de som har en anelse talent er det bare de som er absolutte, tålmodige og initativrike som blir best.

Høres ut som om du må være geni for å bli best i matte, lite motiverende :shock: . Man trenger ikke å være kjempesmart, men med normal logisk sans kan man også nå toppen.
Svar