Hjelp! Trenger en god problemstilling!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Rachelha
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/03-2003 19:30

Heisann!

Jeg er lærerstudent ved Volda. Vi har fått i oppgave og lage en problemstilling til et Nysgjerrigper - prosjekt!

Kanskje noen som har hatt den prosjektformen her?

Det jeg faktisk lurer på er litt hjelp til å finne en god og helst litt morsom matematisk problemstilling, som vi kan stille 3-7 hypoteser til, og gå igang å utforske!

Vi har fått så lite tid....og jeg er i øyeblikket helt fantasiløs.....noen her med gode idèer? :P

Blir kjempeglad for tilbakemelding!
Rachelha
:-)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Dette har jeg lite peiling på, prøvde å finne ut aldresgruppen på internett, men uten resultat!
Men, drister meg frampå med noen forslag alikevel.....

Koder; vi bruker titallsystemet. Lag koder som bare mottaker forstår, kan du bruke andre tallsystemer, eller må du ty til mer finurlige metoder...?


Spill; Lag et "spill"............. al'a tårnet i Hanoi eller "bondesjakk" ol..

Sannsynlighet, hvor mange vinner i lotto til helga? I følge dagbladet "er 6 i form" og kommer på kupongen. Her er en uendelighet av problemstillinger.


Finn en sammenheng mellom Pytagoras og Norge i 2003....


Vel, dette var rett fra leveren og lite gjennomtenkt, men kanskje får du ideer av å lese det....

MVH
Kenneth Marthinsen
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

heisann,

Jeg vet ikke hva nysjerrigper er, men vil alikevel peke til et nettsted med mange morsomme matematiske aktiviteter:
MEGA Mathematics!