Hjelp! Trenger en god problemstilling!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Rachelha
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/03-2003 19:30

Heisann!

Jeg er lærerstudent ved Volda. Vi har fått i oppgave og lage en problemstilling til et Nysgjerrigper - prosjekt!

Kanskje noen som har hatt den prosjektformen her?

Det jeg faktisk lurer på er litt hjelp til å finne en god og helst litt morsom matematisk problemstilling, som vi kan stille 3-7 hypoteser til, og gå igang å utforske!

Vi har fått så lite tid....og jeg er i øyeblikket helt fantasiløs.....noen her med gode idèer? :P

Blir kjempeglad for tilbakemelding!
Rachelha
:-)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Dette har jeg lite peiling på, prøvde å finne ut aldresgruppen på internett, men uten resultat!
Men, drister meg frampå med noen forslag alikevel.....

Koder; vi bruker titallsystemet. Lag koder som bare mottaker forstår, kan du bruke andre tallsystemer, eller må du ty til mer finurlige metoder...?


Spill; Lag et "spill"............. al'a tårnet i Hanoi eller "bondesjakk" ol..

Sannsynlighet, hvor mange vinner i lotto til helga? I følge dagbladet "er 6 i form" og kommer på kupongen. Her er en uendelighet av problemstillinger.


Finn en sammenheng mellom Pytagoras og Norge i 2003....


Vel, dette var rett fra leveren og lite gjennomtenkt, men kanskje får du ideer av å lese det....

MVH
Kenneth Marthinsen
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

heisann,

Jeg vet ikke hva nysjerrigper er, men vil alikevel peke til et nettsted med mange morsomme matematiske aktiviteter:
MEGA Mathematics!
Dette er et prosjekt ved Los Alamos National Laboratory (USA) for å bringe uvanlig men viktige matematiske ideer til skoleelever og laerere.

Vaer oppmerksom på at nettstedet kan vaere litt vanskelig å navigere.

Du kan også soeke inspirasjon ved å gå gjennom en del av nettstedene vi har i vår lenkesmling

Lykke til
Rachelha
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/03-2003 19:30

Tusen takk for raskt svar..... :D

Jeg glemte å nevne noe om alderstrinn og sånn ja. Nysgjerrigpers arbeidsmetode er en metode i vitenskapelig prosjektarbeid i grunnskolen, (et hefte utgitt fra Norges forskningsråd, første gang i -99). Metoden skal inspirere elevene til å lure på noe, stille forskjellige svar, forske, eller finne ut om de har funnet svaret på hypotesen.

Virker jo ganske spennende. Man kan antakelig bruke metoden i alle alderstrinn.

Vi lærerstudentene skal prøve oss på metoden som fremgangsmåte, men finne problemstillinger som vi selv synes er interessante, på voksennivå for å si det slik.

Mitt problem er at jeg har ikke har så mye bakgrunnskunnskaper, og synes det er vanskelig å finne på noe som det kunne være interessant å bruke i oppgaven, sånn helt på sparket.

Men mange studenter har jo allerede gått i gang, Pascals trekant, Det gylne snitt ol er en del av deres problemstillinger.

Idèene dine var kjempegode sånn til undervisning.....jeg skal notere meg dem! Men passet liksom ikke helt å skrive oppgave rundt nå tror jeg.

Men tusen takk alikevel.......dette nettstedet var jo kjempefint, flott å ha en plass hvor man kan få svar på matematiske spørsmål! Gratulerer!
Skal tipse alle lærerstudentene om dette, så det blir ytteligere kjent! :D
Rachelha
:-)
Svar