Funksjoner igjen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Jaja dette er ikke lett, for jeg ser ikke logikken i funksjonene. En linær funksjon går bra, men så kommer det til eksponesiell funksjoner og polynomfunksjon. Det jeg vet om den eksponensielle funksjonen er at den dobles på en måte renter ol kan en bruke her, men jeg forstår ikke grafene, og jeg forstår ikke, jada vet jeg ikke skal si sånt, må tenke positivt, men det er ikke lett. har vært inne på siden om funksjoner men det sa meg ikke så mye faktisk, så enten er det jeg som bare ikke forstår det eller så vet jeg ikke. Er det noen her inne som kan hjelpe meg, begynner å bli desperat

:cry:
vet at det sikkert hadde vært lettere om jeg hadde stilt et spørsmål, men som sagt så må jeg lære meg det meste om funksjoner til 7 mars og dagene fyker avgårde.
skavis
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Hei skavis,

Det er ingen lett jobb å proeve å forstaa funksjoner - spesielt når en har liten tid. Ofte er det slik at man ikke kan vente vete seg å forstå alt med en gang. Da er det bare å pugge - forstålesen vil komme seinere ettersom du jobber jevnt og trutt. Dette er nok den sure sannheten.

Det er også mange forskjellige laerestiler som baserer seg på sanseinntrykkene: enkelte laerer bedre ved å lese, andre ved å lytte, mens noen foretrekker "gjoere" tingene praktisk. Du burde selv finne ut hvordan du laerer best.

Jeg foreslår at du proever å "gjoere" funksjonene i MatLex - funktioner. Dette er et godt Dansk nettsted med interaktive oevelser der du kan se og "ta på" alle de forskjellige funksjonene. Proev å få en foelese av hvordan funksjonene og grafene henger sammen. (NB: dra de roede sirklene rundtomkring med musa for å forandre å grafen og konstantene i funksjonsuttrykket). Det er ikke sikkert at du liker dette - så meld tilbake etterpå.

Pål

PS: Kenneth er på etterutdanningskurs hele uka, så du må ta til takke med mine sidrompa råd i mellomtida.
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

helt ok å ta til takke med dine svar :)

skal inn å se på den siden nå med en gang takk
skavis
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

jaja kanskje det var meningen med at jeg skulle forstå det, men det blir liksom ikke helt enkelt det da, for desto lengre ned på siden jeg kommer desto mer konfused blir jeg, normalt eller?

Vi har en lærebok om funksjoner som er helt på bærtur om du spør meg, det er ikke så lett å få tak i det. men men får prøve å arbeide med noen oppgaver
skavis
Shira
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 15/12-2002 20:05
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

skjønner hva du mener...siden jeg begynte med funksjoner har det ikke vært så greit lenger med matte, og så lange oppgaver *sukk* hadde eksamen med bare funksjoner og fikk den tilbkae med masse følgefeil :( 1 feil i oppg a ødlegger alt både tid og frustrasjon
I have not failed, I've just found 10'000 ways that won't work!
Svar