logoritme ++++ osv

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Shira
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 15/12-2002 20:05
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Hmm har slitt meg igjenom en matteprøve :shock: men orket ikke sitte der som et ??? så jeg får prøve og lære meg dette, jeg har i grunnen ikke skjønt noen ting siden vi begynte med kap 10 og 11 overskriftene taler for seg selv: Eksponentialfunskjoner, logoritme funksjoner og regneregler for logorithmer!! Hovedsaklig skjønner jeg ikke noen ting, men stikkordene er log, ln og spesielt e hvordan regne ut funskjonsurtykk med disse, derivere dem, bruke dem? Har dere noen side hvor jeg kan lære meg dette, mattebøkene er ikke de beste sukk... :cry:
I have not failed, I've just found 10'000 ways that won't work!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Skal prøve å komme med et utfyllende svar på logaritmer i morgen. I mellomtiden kan du jo se på siden som omtaler potenser, da det finnes en sammenheng.....
Du finner den her
http://www.matematikk.net/potens/potens.html

MVH
Kenneth Marthinsen
Shira
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 15/12-2002 20:05
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

ok takk så lenge, det som står på henviste side kan jeg så og si...det er når ln log og e kommer inn i bildet det blir surr...klarer enkleste reglene for disse men det kommer et funksjonsutrykk med både ln og e opphøyd i et eller annet og jeg skal prøve å derivere og topp/min punkt, vandepunkt osv...sånn vanlig funskjonsoppgave det blir bare surr og rot
I have not failed, I've just found 10'000 ways that won't work!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Lovet en tilbkemelding i dag. Sjekk denne:
http://www.matematikk.net/per/per_oppsl ... =logaritme
Håper den er til hjelp. Når det gjelder funksjonsdrøfting utføres det på samme måte som ellers. Jeg ser at derivasjonsreglene for log mangler i "Per. den deriverte av log x = (1/x)*(1/ln10). Når du deriverer disse funksjonene hender det ofte at du må bruke kjerneregelen også. Kom gjerne tilbake med konkrete problemer.

Lykke til!

Kenneth Marthinsen
Svar