Trigonometri

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sussi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 09/02-2003 16:03

Heisann :-)

Har en oppgave som jeg sliter med.

En dag var temp. T(x) målt i celciusgrader x timer etter midnatt gitt ved

T(x) 16-6sin(pi x over 12) Der x er et tall mellom o og 24
(I parantesen er det altså et pi tegn (3,14.... ganger x og dele hele på 12)

Hvordan kan man da finne når på døgnet vi har lavest temperatur, og når på døgnet vi har høyest temperatur. Hva er temperaturen da?

Nå har jeg jobbet og slitt med liknende oppgaver i hele helgen, men får det ikke til..... Kan noen hjelpe? Jeg skal ha prøve på onsdag og må se lyset innen den tid.... :roll:

Mvh
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
For å finne maksimum og minimum deriverer du funksjonen og løser f'(x) = 0. Du finner da x verdien for eventuelle min og max punkter. Disse x vediene setter du så inn i funksjonsutrykket og du finner eventuelle min og max temperaturer.

ser du lyset nå? 8)

MVH
Kenneth Marthinsen
Sussi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 09/02-2003 16:03

Takk skal du ha :-)

Har forsøkt det du sier, men jeg klør det tydeligvis til en eller annen plass.... :?

Jeg har vært inne på cappelen sine sider og funnet en del oppgaver med løsningsforslag. Så om jeg ikke ser lyset enda, så er jeg i alle fall på god vei.

Ha en fin dag!

Mvh

Sussi
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Takk for det!
Sjekk derivasjonen!
KM
Svar